Polar Oats testaa ohran vientiä konteissa Kiinaan
Tammelassa lastattiin maanantaina rehuohraa merikontteihin, jotka lähtevät loppuviikolla Helsingin Vuosaaresta kohti Kiinan Qingdaoa. Ville-Petteri Määttä Kuva: Viestilehtien arkistotammela (MT)
Tammelalainen viljanviljelijä Jukka Simelius seuraa hieman epäillen, kun viljasiilosta lastataan ohraa kuuden metrin eli 20 jalan merikonttiin. Alkukankeuksien jälkeen työ sujuu ja ohra sujahtaa kontin sisälle viritettyyn nylon-pussiin. Maanantaina täytettiin kaksi konttia, 43 tonnia mallaskelpoista ohraa.
Parin kuukauden päästä ohrakonttien pitäisi olla Qíngdaon satamassa Pohjois-Kiinassa. Vuosaaresta kontit menevät Hampuriin ja sieltä Suezin kanavan kautta Kiinaan.
Simelius suostui mukaan, kun Polar Oatsin toimitusjohtaja Tomi Virolainen pyysi. Vaivaa on enemmän kuin rekkaa lastattaessa, mutta Virolainen lupasi 15 euron lisähinnan tonnilta.
”Kannattaahan tämäkin kokeilla.”
Virolaisen mukaan kyse on kokeilusta. Kiinaan lähtee viisi konttia, yhteensä noin sata tonnia ohraa. Viljelijä saa tilin alle 30 päivässä.
Suomi ja Kiina sopivat ohran vientiprotokollasta ja viennin avaamisesta maa- ja metsätalousministeri Jari Koskisen (kok) vienninedistämismatkan yhteydessä helmikuussa. Kauran sopimus on tehty jo aiemmin.
Virolainen oli mukana matkalla. Toisessa matkalaukussa oli vaatteita ja toisessa viljanäytteitä.
Virolainen oli neuvotellut kaupasta alustavasti jo ennen helmikuun vierailua. Vastapuoli on iso viljan välittäjä. Kaupan yksityiskohtien hierominen vei pari kuukautta.
Kiinalainen välittäjä kertoi aluksi haluavansa ostaa 20 tonnia rehuohraa viikossa. Virolainen tulkitsi, että ostaja haluaa viljan merikontissa. Pian tuli kuitenkin tarkennus, että tarvetta olisikin 20 miljoonalle kilolle viikossa.
Siihen ei Polar Oatsin eikä edes suomalaisten rahkeet riitä, sillä määrä on noin puolet Suomen ohrasadosta. Ostaja halusi ohran edelleen konteissa ja kaupat tehtiin, kun ostajalle kelpasi pienempikin määrä.
Virolainen miettii uutta kauppaa Kiinaan, jos ensimmäinen sujuu odotetusti. Se voisi olla huomattavasti suurempi kuin ensimmäinen koe-erä, jos viljaa vain löytyy.
Laatuvaatimukset eivät ole ongelmia. Suomalainen vilja on pikemminkin liian korkealaatuista eivätkä ostajat halua maksaa laadusta, Virolainen sanoo.
Hänen mukaansa kiinalainen välittäjä on kiinnostunut kaikenlaisista viljoista ja öljykasveista.
Virolainen arvelee, että konttikauppa tulee mullistamaan maailman viljamarkkinat, muttei uskalla ennustaa, milloin niin käy.
Viljaa voi viedä likimain samaan hintaan mihin tahansa maailmalla ja eräkoko on niin pieni, 20 tonnia, että asiakas voi olla pieni paikallinen mylly. Viljaa ei käsitellä sen jälkeen, kun se on lastattu tilalla konttiin.
Iso etu on sekin, että konttisatamia on paljon verrattuna viljasatamiin, jolloin kuljetusmatka lyhenee kummassakin päässä, Virolainen toteaa. Suomessa on vain kaksi isoa viljasatamaa, Naantali ja Rauma.
Kontin rahti Helsingin Vuosaaresta Kiinan Qingdaoon on vajaat 900 euroa.
Polar Oats on vienyt talven aikana 1,5 miljoonaa kiloa ohraa ja kauraa etupäässä Saksaan.
Polar Oats -yhtiö perustettiin vuonna 2007, kun haluttiin oppia kansainvälistä viljakauppaa.
Mukana on tuottajajärjestöjen lisäksi parikymmentä viljelijää.
VEIKKO NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
