Pellon tärvely ei ole pikkuasia – alihankkijoidenkin on kunnioitettava toisen työtä ja omaisuutta
Pellon kasvukunnon ja rakenteen pilaavia ajouria, maastoon jätettyjä roskia ja jätteitä sekä konkeloon kaadettuja puita yksityisissä metsissä – Turun tunnin junan konsulttien jäljet eivät anna hyvää kuvaa siitä, millaisia seurauksia alihankintaketjuilla voi hankkeelle olla. Yksityistä omaisuutta ja toisen ihmisen työtä pitää isossakin hankkeessa kunnioittaa.
Salon Suomusjärvellä työskennelleet Taratest-nimisen konsulttiyhtiön työntekijät ajoivat pari viikkoa sitten autonsa Simo Larmon pellolle ja jäivät pehmeään maahan kiinni. Pellolle aiheutetut vahingot olivat merkittävät. Kuva: Simo LarmoKalliin hintansa ja heikon kannattavuutensa takia paljon negatiivista keskustelua aiheuttanut Turun tunnin juna -hanke sai uuden ikävän leiman pari viikkoa sitten, kun MT uutisoi junalinjausta kartoittavien pohjatutkijoiden aihuttamista vahingoista yksityismailla. Viljelijä Simo Larmo Salon Suomusjärveltä kertoi ratalinjausta tutkivien työntekijöiden ajaneen luvatta pakettiautolla hänen pellollaan ja aiheuttaneen sille syvät, viljelyä haittaavat sekä maan rakennetta ja kasvukuntoa vahingoittavat urat. Vastaavaa vahinkoa on hänen mukaansa aiheutettu raidehankkeen kuusivuotisen työn aikana aiemminkin (mt.fi 22.4.).
Helsingin ja Turun välistä uutta ratalinjausta puuhaavan hankeyhtiön, Länsirata oy:n projektijohtaja Annika Salokangas vakuutti 23.4. julkaistussa mielipidekirjoituksessaan, että yhtiö on käynyt maastotutkimusten pelisääntöjä läpi Suomusjärvellä Länsiradan alihankkijana toimivan Taratest-nimisen konsultointiyrityksen kanssa.
Larmo ja kaksi muuta suomusjärveläistä viljelijää kertoivat kuitenkin omassa mielipidekirjoituksessaan, että heidän kokemustensa perusteella Länsiradan tutkimuskonsultit eivät ole aiemminkaan piitanneet saamistaan ohjeista (mt.fi 1.5.). Heidän mukaansa ennakkoilmoituksia maastokäynneistä ei ole lupauksista huolimatta tehty, pellolle jääneistä öljyjäämistä on jätetty kertomatta, maastoon on hylätty roskia ja romua, puita on kaadettu konkeloon ja kaadetut havupuut jätetty ilman kantokäsittelyä.
Roskien ja romujen jättämistä pellolle ei voi mitenkään panna tietämättömyyden piikkiin.
Tapaus sopii hyvin esimerkiksi siitä, mihin nykyinen alihankintaketjutus voi pahimmillaan johtaa: päinvastaisista vakuutteluistaan huolimatta Länsirata näyttää täysin voimattomalta sen suhteen, mitä sen ostamien palveluiden ohessa yksityisillä mailla tehdään.
Koska MT ei toistuvista yrityksistä huolimatta ole tavoittanut Taratestin edustajaa kommentoimaan työntekijöidensä toimintaa, tapahtuneiden motiivit jäävät arvailujen varaan: onko kyse puhtaasta välinpitämättömyydestä ja piittaamattomuudesta vai eikö tekijöillä vain ole käsitystä siitä, mitä toisen omistamalla pellolla voi ja saa tehdä. Vahinkoa aiheuttaneen pellolla ajelun voi ehkä uskoa olevan juuri tietämättömyyden seurausta, mutta roskien ja romujen ja öljyjätteiden jättämistä pellolle ei voi mitenkään tietämättömyyden piikkiin panna – varsinkin kun taustalla on ympäristökonsultointia tarjoava yritys.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





