Raision Rihko HS:lle: Suomalaisen viljan ostamiseen keskittyvä strategia oli "taloudellinen katastrofi"
Nyt Raision strategia lähtee "kuluttajaimusta", vaikka se tarkoittaisi ulkomaisen viljan käyttöä. Raisio on viestinyt vahvasti myös kasvipohjaisen ruokavalion puolesta.
Toimitusjohtaja Matti Rihkon johtamana Raisio on alkanut tavoitella kunnianhimoisesti voittoa. Kuva: Jaana KankaanpääRaision toimitusjohtaja Matti Rihko kertoo Helsingin Sanomille, ettei voitontavoittelu ollut Raisiolle itsestään selvää vielä viime vuosikymmenellä. Yhtiön strategia lähti Rihkon aloittaessa toimitusjohtajana vuonna 2006 siitä, kuinka Raisio voisi ostaa mahdollisimman paljon viljaa suomalaisilta pelloilta.
”Se oli taloudellisesti katastrofi, ja meillä oli iso kriisi päällä. Nyt ajattelutapa on ihan eri. Meidän pitää toimia kuluttajaimun mukaan sen sijaan, että kuvittelisimme voivamme puskea tuotteita markkinoille väkisin”, Rihko kertoo.
Nyt Raisio tekee esimerkiksi Elovena-tuotteitaan Virossa ja Isossa-Britanniassa, kuten MT kertoi viime viikoilla. Elovena-rahkan virolaista valmistajaa epäillään veropetoksesta ja sillä on kymmenien miljoonien velkoja, joista osa on maksamattomia maksuja maidontuottajille.
HS:n mukaan Elovena-brändin myynti on kolminkertaistunut kymmenessä vuodessa.
Koko Raisio teki viime vuonna historiansa parhaan tuloksen. Myös Rihko on hyötynyt yhtiönsä menestyksestä: verotietojen mukaan hän tienasi vuonna 2014 yhtä paljon kuin muut Suomen elintarvikeyhtiöiden johtajat yhteensä.
Raision toimintaan kuuluu ulkomaisen viljan lisäksi kasvisruokavalion korostaminen: markkinointijohtaja Timo Huhtamäki kertoi MT:lle viime vuonna, että koko maailman ruokatuotanto suuntaa kohti kasvipohjaista ruokavaliota. Raisio teki myös ympäristöjärjestö WWF:n kanssa oppimateriaalin, jossa kehotetaan vähentämään eläinperäisiä tuotteita.
Muokattu 29.8.2016 ingressiä ja tekstiä: Raisio korostaa, ettei kasvispohjaisten tuotteiden suosiminen ole osa yhtiön strategiaa.
Muokattu 30.8.2016 kello 9:41 Ulkomainen vilja ei kuulu Raision painotuksiin, kuten tekstissä aikaisemmin luki. HS:n haastattelussa Matti Rihko kertoi pitäneensä vuonna 2006 ongelmana yhtiön silloista strategiaa, joka lähti siitä, että Raisio voisi ostaa mahdollisimman paljon viljaa suomalaisilta pelloilta. Raaka-aineen oston sijaan yhtiö painotti toimintaansa kuluttajan tarpeisiin.
Lue lisää:
Elovenan mysli ja murot tuotetaan Saksassa
Raision alkuvuoden menestys nojaa vahvoihin tuotemerkkeihin
Uutistausta: Raision Rihko kerää kritiikkiä ja saa lisää vastuuta
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
