
Pitkittyessään Asovanmeren kriisi voi nostaa viljan hintaa EU:ssa – Venäjä vaikeuttaa laivojen pääsyä Ukrainan tärkeimpään viljasatamaan
MTK:n vilja-asiamies Max Schulman arvioi kansainvälisten viljakauppiaiden jo olevan liikkeellä.
Elintarvikekauraa lastataan Prima Donna-laivaan Kaskisen satamassa huhtikuussa 2016. Kuva: Johannes Tervo
Satokaudella 2017–2018 maa tuotti viljaa noin 62 miljoonaa tonnia, josta vietiin noin 41 miljoonaa tonnia. Kuva: Jukka PasonenJos ukrainalaisen viljan tulo Mustanmeren kautta maailmanmarkkinoille vaikeutuu Asovanmeren kriisin takia, tilanne voi kasvattaa viljanvientiä EU:sta.
Asovanmeren rannalla sijaitseva Mariupol on yksi Ukrainan tärkeistä viljasatamista. "Mustaltamereltä valuu viljaa oikeastaan kaikkialle. Tilanne muuttuu, jos sinne ei haluta mennä lastaamaan", sanoo MTK:n vilja-asiamies Max Schulman.
Venäjän rajavartioston alukset valtasivat sunnuntaina kolme Ukrainan merivoimien alusta Krimin niemimaan lähettyvillä ja vaikeutti rahtilaivaliikennettä Ukrainan Mariupolin satamaan.
Schulmanin mukaan kansainvälisiä viljakauppiaita on jo liikkeellä etsien viljaa muualta. Esimerkkinä tilanteen hyltyjistä hän mainitsee Ranskan, jolle voisi avautua mahdollisuus alkaa purkaa paisuneita vehnävarastojaan.
"Eurooppalainen vilja voisi löytää tiensä muun muassa Saudi-Arabian ja Egyptin markkinoille."
Vientikysynnän kasvu tietäisi EU-viljojen hintojen vahvistumista myös Suomessa Schulman sanoo. Tosin vielä hintojen nousua ei ole havaittavissa.
"Jos sitten jotain joudutaan tuomaan, niin sillä puolella en usko hintojen nousuun. Ne kaupat on jo lyöty lukkoon."
Ukraina kuuluu maailman viljajätteihin. Satokaudella 2017–2018 maa tuotti viljaa noin 62 miljoonaa tonnia, josta vietiin noin 41 miljoonaa tonnia. Ukrainan vilja-aitat sijaitsevat pääasiassa maan koillis- ja luoteisosissa.
Kertšinsalmen tapahtumat heijastuvat myös laivanvarustamoihin. Siellä mietitään, onko mitään laivoja turvallista lähettää Asovanmeren suuntaan.
Laivoilta vaaditaan korkeampia vakuutuksia, mikä nostaa vakuutusten hintoja, Schulman pohtii. "Ja mitkä laivat ja minkä lipun alla seilaavat ylipäätään pääsevät venäläisten tarkastusten läpi?"
Schulman miettii hetken Asovanmeren tilanteen ja vuoden ajan yhteyttä. Meri alkaa normaalisti jäätyä näihin aikoihin ja laivaliikenne vähenee joka tapauksessa. Miksi Venäjä päätti juuri nyt toimia, Schulman pohtii.
Lue myös:
Sotilasprofessori: "Venäjällä on käsi Ukrainan kurkulla"
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

