Pienille ruokayrityksille matkaopas kaupan hyllylle
Pienen yrityksen valmistamalle tuotteelle matka ruokakaupan hyllylle on pitkä, monen mielestä vaikeakin. Kauppa kuitenkin haluaa paikallista valikoimiinsa. Yrittäjien avuksi on nyt laadittu työtä helpottavaa materiaalia.Päivittäistavarakauppa ry (PTY) on julkaissut pienille elintarvikeyrityksille suunnattua materiaalia, jonka avulla nämä pystyvät paremmin tarjoamaan omia tuotteitaan päivittäistavarakauppojen valikoimiin.
Tuotekorttien avulla jalostaja voi suunnitella tuotteeseen ja sen logistiikkaan liittyvät asiat huolellisesti valmiiksi ennen kuin tarjoaa sitä kaupalle.
Samalla pienyritys voi itse arvioida tuotettaan samoilla kriteereillä, joita kauppa käyttää arvioidessaan uutta tuotetta.
Lisäksi painosta on tulossa lähipäivinä esite, jossa käsitellään lukuisia yrityksen kannalta keskeisiä toimintatapoja. Esite kertoo muun muassa, kehen yrittäjän kannattaa ensi vaiheessa olla yhteydessä.
Sekä tuotekortti että esite ovat tulosta kaksivuotisesta hankkeesta, jonka tavoitteena on ollut auttaa mikroyrityksiä yhteistyön käynnistämiseen kaupan kanssa.
PTY:n toimitusjohtajan Kari Luodon mukaan hanke onnistui tavoitteessaan. Kaksi kolmesta sen aikana järjestettyihin 16:een koulutuspäivään osallistuneista yrityksistä ilmoitti liikevaihtonsa kasvaneen. Koulutuksiin osallistumattomien yritysten vertailuryhmässä kasvusta raportoi alle puolet.
Koulutuksiin osallistuneet yritykset ovat myös lanseeranneet keskimäärin enemmän uusia, jalostusarvoltaan parempia tuotteita.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


