Kesko himoitsee pientuottajia ketjuun
Liha-alalla toimivat Matti Pöntiö (vas.), Juha Heikkilä, Harri Hahtola ja Kaarin Knuuttila tutustuivat Suomen pienteurastamoyhdistyksen seminaarimatkalla Dahlmanin teurastamoon Maarianhaminassa. Terhi Torikka Kuva: Viestilehtien arkistoPieniä teurastamoja edustava Suomen teurastamoyhdistys sai seminaarimatkalleen harvinaisen vieraan.
Ruokakeskon tänä keväänä aloittanut tuoretuotteiden ostojohtaja Jyrki Karlsson piti pienten toimijoiden tapaamista antoisana.
”Muutamien kanssa sovittiin jo jatkotapaamisista.”
Ostojohtajan mukaantulo oli selvä osoitus K-ryhmän kiinnostuksesta lähiruokaan.
”Hintakilpailu vie keskipisteen vain hintaan ja rapauttaa kotimaista tuotantoa. Emme halua antaa kiristyvän kilpailun ajaa suomalaisia tuottajia ja teollisuutta ahdinkoon.”
Paikallisuus nähdään Keskossa kilpailuvalttina.
Alkuperän merkitys on noussut vahvasti esiin kuluttajatutkimuksissa. Niissä näkyy myös, että ostovoiman heikentymisestä huolimatta joidenkin kalliiden tuotteiden menekki kasvaa.
”Laadukkaampaa ja arvokkaampaa tavaraa ei enää saada myytyä, jos ei tiedetä selvästi mistä se on peräisin.”
Tarinat myyvät. Niihin liittyy usein olennaisesti henkilö tuotteiden takana ja aito läsnäolo. Yksi väylä tunnettuuden luomiseen ovat ravintolat.
”Tarinoita ei luoda ostetulla medialla. Kun tarinassa onnistuu, pääsee irti jatkuvasta hintakisasta. Nämä eivät ole tarjoustuotteita.”
Toisin kuin usein luullaan, tuotantoerien ei tarvitse olla valtavia, jotta niitä voi saada kaupan valikoimaan.
Pienin yksikkö, johon tuotteita voi toimittaa, on yksittäinen K-Kauppa.
Lampaanlihan myynti K-kaupoissa on kasvanut selvästi viime vuosina. Karlsson toivoo kotimaisen karitsan yltävän ensi keväänä alan toimijoiden yhteistyöllä kampanjointiin asti.
”Lisäksi pitää pystyä murtamaan sesonkeja. Karitsaa voisi hyvin grillata.”
Kesko pyrkii tehostamaan yhteistyötä pienten toimijoiden kanssa myös yksinkertaistamalla logistiikkaansa.
Terhi Torikka
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
