Perunan pakkauksenpitää kiinnittää asiakkaiden katseet
VAASA (MT)
Farmari pellon laidalla. Se on perunamarkkinoinnissa yleisimmin esiintyvä kuva.
”Se ei oikein riitä”, totesi perunakauppa Luonnosta Oy:n toimitusjohtaja Aki Aunola eilen Perunatutkimuksen talvipäivillä Vaasassa.
Hän esitteli myyntikonsepteja ja pakkauksia, joilla perunaa myydään maailmalla kuluttaja-asiakkaille.
Ruotsissa ICA-kauppaketju myy Dekatess-tuotemerkillä herkkuperunaa 900 gramman pakkauksissa. Pikkupusseissa on kerrottu perunan lajike.
”Pakkaamo osallistuu lajikevalintaan ja sitä muokataan koko ajan.”
Aunolan mukaan laatu on konseptissa ykkösasia.
”Tuotetta ei ole sidottu kotimaisuuteen. Jos parasta laatua ei ole kotimaasta saatavilla, se otetaan sitten muualta.”
Uuden tuotteen käyttöönotto vaatii kaupalta pitkämielisyyttä.
”Kun ICA valitsi tuon tuotteen, kesti 1,5 vuotta, että myynti lähti käyntiin. Nyt se myy kuin häkä. Muutos ei tapahdu kuukaudessa.”
Aunola uskoo, että erottuvasti pakatut perunat nostavat kaikkien perunoiden arvostusta. Ne myös lisäävät kuluttajien kiinnostusta ja kokeilunhalua. Kaikkea tätä peruna tarvitsee, koska nuori ruuanlaittajapolvi on taipuvainen valitsemaan pastaa tai riisiä perunan sijaan.
Hollannissa markkinoidaan perunaa makujen perusteella. Saksassa myydään Annabelle-perunaa perheaiheisella tuotekuvituksella.
Pakkauksella saadaan tuote erottumaan. Aunola esitteli paperipusseihin ja kahvallisiin pahvilaatikoihin pakattuja perunoita.
Keski-Euroopassa kaupoissa näkyy jo ruuanlaittajien kiireisyys. Heille markkinoidaan perunatuotteita, jotka voi muutamassa minuutissa kypsentää mikrossa.
”Tästä päästään siihen, että kannattaa myydä pienikokoista perunaa, koska se kypsyy nopeammin. Ruotsissa joidenkin kannattaa viljellä nappulaperunaa, se ei ole vain sivutuote.”
Aunolan mielestä viljelijän pitäisi tulevaisuudessa saada Suomessakin huippulaatuisesta nappulaperunasta 15–20 senttiä kilolta.
Elintarvikkeiden markkinoinnissa mietitään usein, millä perusteilla ruokaostoksia tekevä nainen tekee ostopäätöksiä.
Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija Elina Virtanen muistutti, että yhä useammin ruokakaupassa päättää mies. Ne ajat ovat ohi, kun perheenäidit määräsivät yksinoikeudella, mitä kodeissa syödään.
”Juuri näin. Ei saa lukkiutua tiettyyn malliin”, Aunola vahvisti.
HANNA LENSU
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
