Kansainvälisen Arla Foodsin liikevaihto kohosi 11,2 miljardiin euroon – ostettujen maitolitrojen määrä oli viime vuonna vielä sitäkin isompi: 13,6 miljardia
Vuosi 2021 kohotti merkittävästi maidontuottajien kustannuksia.
Arla Foods -konserni odottaa maitotuotteiden maailmanlaajuisen kysynnän kasvavan seuraavien viiden vuoden aikana kaksi prosenttia vuosittain (mt.fi 3.11.) Kuva: Jarkko SirkiäKansainvälisen Arla Foods -konsernin kokonaisliikevaihto kasvoi vuodessa 5,6 prosentilla 11,2 miljardiin euroon pääasiassa korkeampien myyntihintojen ja omien brändituotteidensa myynnin 4,5 prosentin kasvun ansiosta. Nettovoitto-osuudeksi konserni kertoo 3,0 prosenttia.
Konserni osti maitoa oli 13,6 miljardia kiloa.
Arlan maidontuottajat kohtasivat muiden tuottajien tavoin ongelmia, jotka johtuivat ennen kaikkea kohoavista maidontuotannon kustannuksista. Yhtiö sanoo maidon tilityshinnan pysyneen kilpailukykyisenä koko vuoden ajan, mutta ei ilmoita suomalaisille tuottajille maksamaansa keskihintaa viime vuodelta.
Luonnonvarakeskuksen (Luke) tilasto joulukuulta 2021 antaa meijerien tuottajille maksettavan maitolitran keskihinnaksi 42,30 senttiä.
”Vuosi 2021 oli jo toinen koronapandemian muokkaama vuosi, ja vaikka maailmantalous elpyikin paljon odotettua nopeammin, maitotuotemarkkinoiden epävakaus ja korkea inflaatio koettelivat meitä ja maidontuottajiamme. Onnistuimme vahvan operatiivisen toimintamme ansiosta selviytymään maailmanlaajuisista haasteista, vahvistamaan taloudellista asemaamme ja kasvattamaan brändejämme samalla kun saimme aikaan säästöjä toimitusketjussamme”, kertoo Arla Foodsin talousjohtaja Torben Dahl Nyholm.
Arla toteutti maitotilojen Climate Check -hiilijalanjälkilaskennan toisen kierroksen maissa, joissa sillä on omistajatuottajia, ja tehosti toimiaan tiedon, neuvonnan sekä käynnissä olevien tutkimusten ja pilottitilakokeiden hyödyntämiseksi.
Arla Europen liikevaihto kasvoi 6 621 miljoonaan euroon vuonna 2020 saavutetusta 6 413 miljoonasta eurosta, ja yhtiön markkinaosuudet kasvoivat edellisvuoteen verrattuna 0,3 prosenttia kaikissa kategorioissa siitä huolimatta, että kotona ruokaileminen väheni rajoitusten purkamisen myötä.
Euroopan foodservice-liiketoiminta saavutti 7,8 prosentin kasvun, Arla Internationalin vastaava myynti kasvoi edellisvuoden 11,6 prosentin kasvua maltillisemmin 9,1 prosenttia.
Lue myös:
Lisää biokaasuautoja ja ilmalämpöpumppuja – Arla koventaa hiilipäästöjen vähennystavoitetta
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
