
S-ryhmä teki sen, mitä ilmajokinen sianlihantuottaja pelkäsi: ”Pitää etsiä joku toinen ostaja, kun suomalaista ei arvosteta”
Ilmajokinen sianlihantuottaja Lotta Iso-Tuisku toteaa, että suomalaisin kriteerein tuotetulle laadukkaalle sianlihalle pitänee alkaa etsiä uusia myyntikanavia ulkomailta.
Lotta Iso-Tuiskun mielestä kertoo paljon kaupparyhmän arvoista, että ulkomaisen tuorelihan myyntiä myymälöissä edes harkitaan. Kuva: Johannes TervoSianlihantuottaja Lotta Iso-Tuisku Ilmajoelta ei yllättynyt tanskalaisen Coop-sianlihan ilmestymisestä S-kauppoihin, missä ne syrjäyttivät Atria-tuotemerkillä myytävän sianlihan.
”Hinnoittelulla ohjattiin pekonin hintaa siihen suuntaan jo muutama viikko aiemmin. Ja muutenkin tämä oli odotettavissa S-ryhmän Coop-yhteistyön alettua.”
Iso-Tuisku muistuttaa, että kaupalla on merkittävästi valtaa siihen, mitä kuluttajat kaupassa valitsevat.
”Kaikki eivät katso esimerkiksi kilohintaa, vaan tuotteen kappalehinta on kipuraja. Kaikki eivät myöskään huomaa alkuperämaan merkintää, eivätkä kaikki siitä välitäkään”, Iso-Tuisku toteaa.
”Luultavasti Coop-lihan sioilla ei myöskään ole ollut häntää.” Lotta Iso-Tuisku.
Tuottajan mielestä kertoo paljon kaupparyhmän arvoista, että ulkomaisen tuorelihan myyntiä sen myymälöissä edes harkitaan.
”Siinä aliarvioidaan kuluttajaa ja viitataan kintaalla sille hyvälle työlle, mitä me suomalaiset tuottajat teemme. Pahaltahan se tuntuu.”
Suomessa esimerkiksi sikaloiden tautitilanne on merkittävästi parempi kuin Tanskassa, minkä vuoksi Tanskassa sikoja lääkitään enemmän.
”Luultavasti Coop-lihan sioilla ei myöskään ole ollut häntää”, Iso-Tuisku sanoo.
”Ilmeisesti lihalle on löydettävä jokin uusi myyntikanava, kun ei sitä kotimaassa arvosteta.” Lotta Iso-Tuisku
Suomalaisilla kriteereillä tuotetun sianlihan myyminen kauppaketjuun, jolle kotimaista matalampikin taso esimerkiksi eläintenhyvinvoinnin osalta riittää, on Iso-Tuiskun mielestä kuin ”helmiä sioille”.
Lotta Iso-Tuisku tuottaa lihaa Atrialle ja toimii tuottajien edustajana yrityksessä. Tässä lehtijutussa hän puhuu tuottajana, ei Atrian edustajana. Kuva: Johannes Tervo”Ilmeisesti lihalle on löydettävä jokin uusi myyntikanava, kun ei sitä kotimaassa arvosteta.”
Lisäksi tuottaja toteaa, että alan pitäisi yhä terävöittää kuluttajien ja kaupan suuntaan viestiään siitä, miksi kannattaa valita suomalainen brändituote ja miksi se maksaa enemmän.
Lotta Iso-Tuisku tuottaa lihaa Atrialle ja toimii tuottajien edustajana yrityksessä. Iso-Tuisku haluaa korostaa jutussa puhuvansa tuottajana, ei Atrian edustajana.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






