Kauppa ei halua maksaa eläinten hyvinvoinnista
Kolme Suomen suurinta kauppaketjua eivät lämpene ajatukselle maksaa suoraan tuottajille sikojen olojen kohentamisesta kuten Saksassa on toimittu tämän vuoden alusta.
Niiden mielestä vastuu on tuotantoeläinten hyvinvoinnista kiinnostuneilla kuluttajille sekä teollisuudella ja kaupalla, jotka sopivat lihanhinnasta keskenään.
Saksassa kaikki vähittäiskaupan jättiläiset, kuten Lidl ja Aldi, ovat sitoutuneet maksamaan neljä senttiä per myyty sianlihakilo tiloille, jotka ovat mukana vapaaehtoisessa tuotantoeläinten hyvinvointiohjelmassa.
”Suomessa järjestelmä toimii niin, että tuottaja ja teollisuus sopivat tuottajahinnoista. Kauppa ei ole suoraan yhteydessä tuottajiin”, sanoo muun muassa Suomen Lidlin kaupallinen johtaja Timo Hansio.
Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajan Kari Luodon mielestä Suomessa voisi toimia Reilun kaupan järjestelmää vastaava käytäntö.
”Järjestelmän pitäisi perustua siihen, että kuluttaja olisi valmis maksamaan lisähinnan, jonka järjestelmää hallinnoiva taho tilittää tuottajalle.”
S-ryhmä, Kesko tai Lidl eivät ota suoraan kantaa, millainen siivu neljän sentin lisähinta olisi kaupan katteesta.
Luoto viittaa viime vuotiseen hintarakennetutkimukseen, jonka mukaan kaupan osuus jauhelihasta kaikkien kustannusten jälkeen on 10 senttiä kilolta.
”Jos siitä annettaisiin 40 prosenttia, niin se olisi mielestäni todella paljon.”
S-ryhmä, Kesko ja Lidl muistuttavat Suomen olevan Saksaa edellä tuotantoeläinten oloista huolehtimisessa. Hansio viittaa Suomessa käytössä olevaan Laatuvastuu-järjestelmään ja -merkintään. Lidl myy vain Sikava-terveysluokiteltujen sikojen lihaa.
Tämä ei ole vaikeaa, koska suomalaissioista 95 prosenttia on mukana luokittelussa.
Laatuvastuu puolestaan perustuu Sikavaan ja on sertifiotu kansallinen laatujärjestelmä. Toisin kuin Saksassa, kauppa ei tilitä kenellekään mitään Laatuvastuu-merkittyjen lihatuotteiden myynnistä.
Marketkaupan johtaja Jukka Ojapelto S-ryhmästä kertoo heidän luottavan yhteistyökumppaneihinsa, että ne pitävät huolta eläinten hyvinvoinnista osana omaa työtään.
Eläinten hyvinvoinnin takaamisen suuri haaste on huomattava hintojen lasku, joka heikentää koko elintarvikeketjun, myös viljelijöiden, elinvoimaisuutta, sanoo tuoretuotteiden ostojohtaja Jyrki Karlsson Keskolta.
”Pelkästään eläinten hyvinvointiin liittyvällä järjestelmällä ei tuottajien ahdinkoa ratkaista”, Karlsson arvioi.
Maija Ala-Siurua
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
