Klapien kysyntä kasvaa Euroopassa – suomalaisen viennin ongelmana kuljetus ja hinta
Suomessa klapituotanto on ollut perinteisesti pienimuotoista ja sivutoimista.
Pöytyäläinen klapiyrittäjä Arvo Lehtonen, hankepäällikkö Pasi Sironen Saarijärveltä ja klapiyrittäjä Teemu Manninen Kannonkoskelta ovat tutkineet halkojen vientimahdollisuuksia. Klapitoiminnan kehittämishankkeen päätöstilaisuus järjestettiin Saarijärvellä viime torstaina. Kuva: Sami KarppinenKotimaisille klapeille on avautumassa uusia vientimarkkinoita erityisesti Keski-Euroopasta mutta myös muualta, selviää Pohjoisen Keski-Suomen klapitoiminnan kehittäminen -hankkeen tuloksista.
Poltettavan puun määrä kasvaa tasaisesti halki Euroopan.
Haasteena on kuitenkin kotimaisten klapien huomattavasti itäistä Eurooppaa korkeampi hintataso.
Tällä hetkellä klapeja vyöryy keskiseen Eurooppaan etupäässä Baltian maista, Venäjältä ja Ukrainasta.
"Klapien kysyntä Euroopassa on suurta ja edelleen kasvussa. Kuljetuskustannukset, tarvittavien puuerien kokoon saaminen sekä erityisesti matala ostohinta asettavat kuitenkin kotimaiselle klapituotannolle merkittäviä haasteita", hankkeen projektipäällikkö Pasi Sironen toteaa.
SSYP Kehitys Oy:n vetämä hanke käynnistyi viime vuoden maaliskuussa ja päättyy tänä keväänä huhtikuun lopussa.
Hankkeessa on mukana yhteensä 50 klapiyrittäjää, jotka ovat pääosin pohjoisesta Keski-Suomesta; Saarijärveltä, Karstulasta, Kyyjärveltä, Kivijärveltä, Kannonkoskelta, Äänekoskelta, Viitasaarelta, Pihtiputaalta ja Kinnulasta.
Mukana on myös muutamia klapiyrittäjiä muualta Suomessa.
"Pohjoisessa Keski-Suomessa on tarjolla runsaasti raaka-ainetta, joka on tasalaatuista ja ekologista", kannonkoskelainen klapiyrittäjä Teemu Manninen sanoo.
"Emme millään pysty kilpailemaan hinnassa Itä-Euroopan valtioiden kanssa. Jos Euroopan-markkinat aiotaan tulevaisuudessa valloittaa, on se tehtävä muita asioita kuin hinnalla. Voimme kilpailla toimitusvarmuudella ja paremmalla laadulla", hän jatkaa.
Suomessa klapituotanto on ollut perinteisesti pienimuotoista ja sivutoimista.
Myös pimeä kauppa on kotimaassa todellinen ongelma.
"Olisi korkea aika siirtyä Suomessakin uudenlaiseen, suuremman mittakaavan bisnekseen", pöytyäläinen Arvo Lehtonen sanoo.
Projektipäällikkö Sironen väläyttää valtakunnallisen markkinointiyrityksen perustamista.
"Hajanaisia resursseja on koottava yhteen, jotta ulkomaankauppa voidaan saada käyntiin. Valtakunnallinen markkinointiyritys koordinoisi koko maan klapikauppaa", Sironen hahmottelee.
"Tässä vaiheessa vientiselvitystä on syytä jatkaa", hän summaa.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
