Kuskipula koettelee kuljetuksia
Raskaan kaluston massa- ja mittamuutos helpotti hetkellisesti puunkuljetuksia, mutta metsäteollisuuden uudet investoinnit huutavat lisää kuskeja autoihin.
Metsäkuljetusyrittäjien puheenjohtaja Hannu Lamminen kannustaa nuoria puunkujetuksiin. Ruovedellä asuva Lamminen työskentelee itsekin kuljetusyrittäjänä. Kuva: Rami MarjamäkiMetsäteollisuuden takavuosien synkät uutiset näkyvät yhä puukuljetuskoulutuksen aloituspaikoissa. Ala ei vedä nuoria, vaikka metsäteollisuus lupaa pysyviä työpaikkoja ja kilpailukykyisiä palkkoja.
Metsäteollisuuteen kaavaillut uudet investoinnit tulevat arvioiden mukaan lisäämään puunkäyttöä karkeasti kymmenellä miljoonalla kuutiolla. Puunkuljetustarve tulee tämän myötä kasvamaan liki 20 prosenttia, arvioi kuljetusalan etujärjestö SKAL.
"Puunkuljetuksissa on totaalinen koulutusvaje. Kuljettajia on koulutettu pääasiassa toisen asteen koulutuksessa, mutta saanto sieltä on ollut riittämätön", sanoo järjestön metsäkuljetusyrittäjien puheenjohtaja Hannu Lamminen.
Viime vuoden aikana noin 70 yrittäjää lopetti toimintansa, samalla kun uusia yrittäjiä aloitti nelisenkymmentä.
SKAL on yhdessä metsäteollisuuden kanssa laskenut, että seuraavan neljän vuoden aikana alalle tarvittaisiin vuosittain noin 300 uutta kuljettajaa, jotta teollisuuden puu pysyisi liikkeellä.
Lähivuosien akuuttiin kuljettajapulaan yritetään alalla vastata lisäämällä erityisesti aikoiskoulutuspaikkojen määrää.
Alalle arvostusta
Koulutuspaikkojen lisäämistä suurempi haaste on alan arvostuksen nostaminen, jotta uusia kuljettajia hakeutuisi työhön. Puukuljetukset ovat yksi vaativimmista kuljetuksen muodoista, sillä siinä operoidaan isoilla autoilla pienillä teillä, Lamminen sanoo.
"Toisaalta tämä on itsenäinen ala, jossa saa touhuta vapaasti, se luo yleensä työnteolle motiivia. Väittäisin, että ala on nykyään palkoissa ja muissa työehdoissa kilpailukykyinen muihin aloihin verrattuna."
Lamminen muistuttaa, että kuljetusyritysten kannattavuuteen ja työn mielekkyyteen vaikuttaa oleellisesti tietstön kunto. Parempi teiden kunto toisi säästöjä kuljetuskustannuksiin ja parantaisi kuljetusyritysten kannattavuutta.
Korjattu kuvateksti 26.3.2015 klo 8:46
Lue aiheesta lisää tänään keskiviikkona ilmestyneestä MT:n Metsänomistaja-numerosta.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
