Energiapuu kannattaa kuljettaa autolla
Energiapuun kuljettaminen metsästä käyttöpaikalle kannattaa tulevaisuudessakin tehdä autolla. Metsäntutkimuslaitoksen (Metla) mukaan pienpuun autokuljetukset pysyvät edelleen ratakuljetuksia halvempia
Energiapuun käyttö on Metlan mukaan yleistynyt Suomessa tasaisesti. Vuonna 2000 puuta poltettiin vajaa miljoona kuutiometriä. Kaksi vuotta sitten käyttö oli noussut jo 7,6 miljoonaan kuutioon.
Tulevaisuudessa energiapuun kuljetusmatkat pitenevät kasvavan kysynnän ja voimistuvan kilpailun takia.
Metlan tutkimuksessa vertailtiin energiapuun kaukokuljetusta sekä auto- ja junakuljetuksen yhdistämismahdollisuuksia.
Tutkimuksessa pienpuuta kuljetettiin Kainuusta yli 200 kilometrin päähän Kokkolaan. Käyttöpaikan lähellä metsäbiomassan määrä oli vähäinen kovan kilpailun vuoksi.
Energiapuun korjattiin sekä koko- että rankapuuna. Kuljetusmuotoina olivat juna ja perinteinen 60 tonnin autokuljetus. Lisäksi käytettiin uusien massarajoitusten sallimia 68 ja 76 tonnin autokuljetuksia.
Kokopuun korjuussa otettiin huomioon sekä metsähakkeen että runkopuun kuljetus. Rankapuussa hakkeen osuus jätettiin huomioimatta.
Tutkimuksen perusteella rankapuun korjuu ja kuljetus ovat kokopuuta kustannustehokkaampia.
Rankapuun varastoiminen on myös haketta helpompaa. Se helpottaisi metsäenergian kysynnän ja tarjonnan tasapainottamista.
Energiapuun junakuljetus oli autokuljetusta halvempaa vain junaterminaalien lähellä ja pitkillä kuljetusmatkoilla. Raidekuljetusten hinnat olivat kuitenkin yleisesti tiekuljetuksia kalliimmat.
Pienpuuta voidaan Metlan mukaan kuljettaa pitkiä matkoja myös helposti siirrettävillä konteilla ja suurilla rekoilla.
TIINA HEIKKINEN
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
