Pieni osa päästöistä syntyy puun kuljetuksesta
Puuta viedään paikasta toiseen eniten kumipyörien päällä, vaikka kuorma-auto kuluttaa energiaa enemmän kuin kuljetus rauta- tai vesiteitse. Huolellisella kuljetustehtävien suunnittelulla pyritään siihen, ettei auto aja pitkiä matkoja tyhjänä tai vajaana.Kuljetusyrityksen suurimmat kustannukset aiheutuvat polttoaineesta ja henkilöstön palkoista. Hiilijalanjäljen pienentäminen eli polttoaineen säästäminen tuo yritykselle huomattavia säästöjä.
Koska puukuorma kerätään useasta eri paikasta, vajaana ajoa tulee väkisin paljon. Polttoaineen kulutusta voidaan vähentää, jos täysi kuorma saadaan yhdestä paikasta. Se edellyttää tarpeeksi suurta leimikon kokoa.
Puukuljetusten haasteena on myös metsäteollisuuden keskittyminen maan rannikkoseuduille. Meno-paluu-kyytejä on hankala toteuttaa, kun sisämaahan ei ole kuljetettavaa.
Metsäalan kuljetusyrittäjien mukaan tyhjänä ajoa kertyy jopa 50–55 prosenttia. Puut viedään tehtaalle, ja takaisin joudutaan ajamaan tyhjänä.
Polttoaineen kulutukseen voi vaikuttaa
Puukuljetuksissa polttoainetta yritetään säästää kaikin keinoin.
Metsäalan kuljetusyrittäjien mukaan ajoneuvon huoltaminen on tärkeää. Huonossa kunnossa oleva auto kuluttaa polttoainetta jopa 5–10 litraa enemmän sadalla kilometrillä.
Kuljettajan taloudellinen ajotapa voi säästää polttoainetta jopa yli kymmenen prosenttia. Kun puuauto kuluttaa polttoainetta vuodessa keskimäärin 100 000 litraa, kuljettajan ajotavasta aiheutuva säästö on merkittävä.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat

