Metsä

"Kelirikko alkaa elokuussa ja jatkuu huhtikuulle" – metsäteiden korjausvelka karttuu hurjaa vauhtia

Viimeaikaiset talvet ovat olleet myrkkyä metsäautoteille. Isossa osassa Suomea ei tule kunnon routaa. Vettä sen sijaan sataa kuukausikaupalla.
Johannes Tervo
Tuttu näky. Valitettavasti.

"Kelirikko alkaa elokuussa ja jatkuu huhtikuulle", Mika Nousiainen kertoo eteläsuomalaisen kuljetusyrittäjän kuvauksen. Nousiainen on metsäteiden johtava asiantuntija Suomen metsäkeskuksessa.

Nousiaisen oma asemapaikka on Joensuussa. Itä-Suomessa liukkaus oli menneen talven isoin riesa.

"Tierungot kyllä jäätyivät, mutta lämpötila liikkui nollan kahta puolta pitkään. Se teki metsäautotiet liukkaiksi. Rekoilla ajo vaaramaisemissa meni välillä todella haastavaksi."

Metsäautoteiden korjausvelka kasvoi viime vuonna yli tuhat kilometriä.

"Viime vuonna perusparannuskorjauksia oli yhteensä 900 kilometrillä. Kahteen tuhanteen kilometriin olisi pitänyt päästä", Nousiainen sanoo.

Johannes Tervo
Ei vain kevään merkki.

Mistä tulee 2 000 kilometrin vuosittainen korjaustarve?

"Kolmisenkymmentä vuotta sitten Suomessa rakennettiin joka vuosi noin 2 000 kilometriä metsäautoteitä. Ne tulevat peruskorjauskuntoon kolmessa vuosikymmenessä."

Juuri nyt tiehankkeita käynnistetään erittäin vähän. Syynä on tietenkin koronavirus.

Johannes Tervo
Osakkaan etuja.

Metsäautoteiden rakentamiseen ja perusparantamiseen voi saada kemeratukea.

"Eteläisessä ja keskisessä Suomessa tuki on perusparannuksessa 50 prosenttia arvonlisäverottomista kustannuksista. Pohjois-Suomessa tukea voi saada 60 prosenttia."

Johannes Tervo
Perusparannuskohteissa metsätalouden kuljetuksia on oltava vähintään 30 prosenttia tien käytöstä. Niin sanotaan tukiehdoissa.

Tukiehtoja

  • Kemeratukea voidaan myöntää metsäautoteiden rakentamiseen tai perusparannukseen.
  • Kunnostettavien ja uusien teiden on sovelluttava ympärivuotiseen käyttöön pois lukien kelirikkoajan käyttörajoitukset.
  • Rakentamista ja perusparannusta tuetaan vain, kun on kyse usean tilanomistajan yhteis­hankkeesta ja kun tiekunta on perustettu.
  • Metsätalouden kuljetusten osuuden on oltava vähintään puolet uusien teiden käytöstä.
  • Perusparannuskohteissa metsätalouden kuljetuksia on oltava vähintään 30 prosenttia tien käytöstä.

Katso uusin video
Lue lisää

Jatkuvan kasvatuksen hakkuut pienessä kasvussa – osuus silti vain pari prosenttia hakkuista

Liisa-myrsky kaatoi metsää 6–10 miljoonan euron arvosta – laajoilta yhtenäisiltä tuhoilta vältyttiin

Kelirikkoleimikoista on paikoin huutava pula – puunkorjuu kaipaa pikaisesti kunnon pakkasia

Metsän luontainen uudistaminen onnistuu yhä heikosti – vain joka toiselle tarkastuskohteelle oli kasvanut moitteeton taimikko