Maidontuottajien on oltava hereillä, kun Valio suuntaa Trumpin villiin länteen
Kun Valio suuntaa katsettaan Yhdysvaltain markkinoille, kysymys on enemmästä kuin proteiinivanukkaista.Elintarvikevienti on ollut suomalaiselle teollisuudelle kova laji, mutta merkkejä paremmasta on näkyvissä. Valion proteiinivanukkaat käyvät Yhdysvalloissa kaupaksi nyt niin, että pääkonttorin taikurit ovat itsekin hämmästyneitä.
Tähän asti Profeel-tuotteet on valmistettu Seinäjoella, mutta nyt Valiossa pohditaan jo tuotannon aloittamista Yhdysvalloissa (MT 6.10.).
On kysymys sitten sopimusvalmistuksesta tai jostain muusta, kysymys on suomalaisten maidontuottajien kannalta periaatteellisestikin tärkeä.
Villistä lännestä on historian saatossa haettu aiemminkin menestystä. Sama meno jatkuu Trumpin Yhdysvalloissa.
Presidentti Donald Trumpin käsitys demokratiasta, tasa-arvosta tai vaikkapa reilusta sääntöpohjaisesta maailmankaupasta on joutunut kyseenalaiseen valoon.
Trump haluaa suojata oman maansa teollisuutta ja painostaa eurooppalaisia investoimaan Yhdysvaltoihin.
Vielä tällä hetkellä Valion sinänsä myönteisessä Profeel-buumissa on kyse perinteisestä viennistä, jossa hyväkatteiset tuotteet valmistetaan suomalaisista raaka-aineista.
Valion johdon ja tuottajaomistajien on syytä pohtia, kannattako juuri heidän sännätä investoimaan amerikkalaiseen valmistukseen kenties jopa sikäläisistä aineksista.
Kun ansiokkaista innovaatioistaan tunnettu Valio hakee kasvua kansainvälisesti, sen on haettava isompia tuotantomääriä suuremmilta markkinoilta.
Menestys Profeelissa saattaa helpottaa myös muiden tuotteiden matkaa Yhdysvalloissa tai muualla.
Samalla sidos kotimaiseen alkutuotantoon joutuu koetukselle. Kotimaisesta valmistuksestaan tunnetun yhtiön suomalaisuus laimenee, jos tuotteiden valmistukseen käytetyt raaka-aineet tulevat muualta.
Mahdoton ei ole ajatus, että Valio jopa toisi Suomeen tuotteita, joiden raaka-aineet ovat ulkomaisia.
Kiinnostavaa on myös kysymys tuottajien omistuksesta, jos heidän omistamansa yhtiön liikevaihdosta yhä suurempi osa tulee kansainvälisiltä markkinoilta ilman kotimaista maitoa.
Tuottajien on syytä tehdä omistamansa yhtiön hallinnossa myös tämä asia selväksi, kun yhtiö kansainvälistyy kovaa vauhtia.
Nauttiiko tulevaisuuden maidontuottaja omistuksestaan edelleen lähinnä hyvänä maidon hintana vai pitäisikö rinnalle ottaa muitakin tapoja saada hyvitystä yhtiön menestyksestä?
Suomalaisen elintarvikeviennin lippulaiva on murrosten edessä. Arvopohjaisen maailmanjärjestyksen muutos on niistä hankalin.
Venäjän talousboikotin aiheuttamat menetykset Valio kohtasi ryhdikkäästi, mutta Yhdysvaltojen tai Kiinan poliittisia riskejä ei tiedä varmuudella kukaan.
Kun yhtiö valmistautuu juhlimaan 120-vuotista taivaltaan, sen odotetaan pitävän sidoksensa Suomeen vahvoina. Samaan aikaan markkinat kasvavat aivan muualla.
Pitäjänmäen taikureilla työ jatkuu.
Kolumnin kirjoittaja on MT:n päätoimittaja.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








