Opettajia syytetään lähes kaikista oppilaiden ongelmista – todellinen syy voi löytyä vanhemmista, jotka kasvattavat pieniä kuninkaallisia
Petteri Summanen vastuuttaa Pisa-nöyryytyksestä "todellisuudesta harhautuneita utopisteja” ja heittää piikin vanhempien suuntaan.
Suomalaisten lasten Pisa-tulokset ovat heikentyneet merkittävästi, parhaimmat oppimistulokset löytyvät Pohjois-Suomesta ja pääkaupunkiseudulta. Kuvituskuva. Kuva: Petteri KivimäkiLähipiirissäni opettajien ammattikunta on väkevästi edustettuna.
Kolumnissa esitettyjen näkemysten taustalle ei yhdenkään oppilaan tai perheiden yksilöityjä tietoja ole jaettu, identiteettiä avattu tai tietosuojaa vaarannettu. Kyseessä ovat siis aivan yleiset ilmiöt, joista puhutaan ja kirjoitetaan.
Opetus on murroksessa. Pisa-nöyryytys korventaa. Virheet tunnistetaan, mutta hyssyttely jatkuu.
Lapsuuden vaihe on lyhyt. Kouluissa halutaan työrauhaa, joka nyt on vaarassa.
Opettajille yritetään sälyttää tilanteessa syyllisen roolia – vailla tutkimustietoa. Hömppäideologiat ja löysät agendat ovat aiheuttaneet kouluihin valuneet virheet.
Opetuksen riesaksi on luotu avoimia oppimistiloja ja luokkiin eritasoiset oppijat yhdistävää inkluusiota, jossa opettaja joutuu perusopetuksen lisäksi toimimaan sekä vahtimestarina, että kehätuomarina.
Tavallisten oppijoiden lisäksi opettaja kaitsee arjen opetusryhmässä myös neuropsykologisia erityistapauksia ja kotona valmennettuja pieniä kuninkaallisia, joiden vanhemmat kiusaavat opettajia.
Parhaiten voi tasoittaa lapsensa koulutietä ottamalla vastuu lapsen riittävästä kotikasvatuksesta.
Miksi opettajia syyllistetään?
Meidän tulee esittää kritiikkimme hallintohimmelin ylätasoille. Todellisuudesta harhautuneet utopistit sanelivat harhaiset ajo-ohjeet ruohonjuuritason toteutettaviksi. Nyt uudistajia ei tavoiteta vastaamaan kohtalokkaista kokeiluistaan. Muutama selittäjä on vedonnut ”ajan henkeen, tasavertaisuuden toteuttamiseksi”.
Säästöt ja ideologinen harhailu tuottavat alisuorittajien polven. Tämä tulee maksamaan yhteiskunnalle myöhemmin ikäluokkien alentuneena sivistystasona. Heidän ei annettua oppia.
Kotijoukot, herätys!
Vanhemmat toki välittävät omistaan, mutta eivät luota koulutettuihin aikuisiin. Kotoa lähetettyjen viestien tarkoituksena on kääntää opettaja noudattamaan vanhempien tahtoa. Lasta tulisi palvella vanhempien toiveiden mukaan.
Todellisuutta ei voi taivuttaa kaartumaan oman lapsen ympärille. Hän on yleensä ihan tavallinen oppilas, eikä erityis-mikään. Ja jos onkin, hänen kyvykkyytensä kyllä tulee jossain vaiheessa mitatuksi.
Vanhemmille vinkkinä: parhaiten voi tasoittaa lapsensa koulutietä ottamalla vastuu lapsen riittävästä kotikasvatuksesta.
Koulunsa aloittavan tulee osata pukea ja riisua itsenäisesti. Luistimet ja sukset otetaan haltuun vapaa-ajalla. Opettajan tehtävä ei ole käyttää puolta liikuntatunnista avuttomaksi kasvatettujen lasten luistinten nauhojen solmimiseen.
Ruokailun pitää sujua sotkematta ja ruuan maistua kitinöittä. Muiden huomioon ottaminen ryhmässä on perustaito. Jonottaminen ja oman vuoron odottaminenkin sujuu vaadittaessa. Ketään ei lyödä, tai potkita. Valehtelemisesta seuraa ongelmia.
Jos ala-asteella tuskaillaan lasten heikkoa keskittymiskykyä, löytyy syy älylaitteista. Pelaaminen ohjaa lapsen mieltä ja heikentää oppimiseen vaadittavaa tarkkaavaisuutta.
Osalla lapsista esiintyy ongelmia hahmottaa fyysistä todellisuutta. Jos eivät vanhemmat tätä ymmärrä, he eivät myöskään rajoita ruutuaikaa riittävästi.
Vanhemmat ovat ostaneet itselleen aikaa antamalla lapsille kännykät rajattomaan käyttöön – nyt on takaisinmaksun aika.
Kirjoittaja on näyttelijä, käsikirjoittaja ja ohjaaja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





