Hybridien veroetu rankaisee bensa- autoilijaa
Hyvin moni autonvalmistaja on huomannut porsaanreiän CO2-mittauksessa, ja tuonut markkinoille pienellä akustolla varustettuja rinnakkaisversioita polttomoottorien rinnalle. Vaikka nykyinen pakokaasupäästöjen mittaustapa (wltp) onkin todenmukaisempi kuin edellinen, näiden hybridien lukemiksi saadaan esimerkiksi 30–40 g/km, kun pelkällä polttomoottorilla ajo yli 100 g/km.
Jos oletetaan, että ladatulla sähköllä ajo olisi nollapäästöistä, voi lukemista päätellä, että polttoaineajoa olisi vain kolmasosa. Olisi mielenkiintoista tietää, onko todellisia ajosuoritteita tutkittu, koska jos todellisuus poikkeaa kovasti teoriasta, ei ilmastonsuojelu edisty pelkästään numeroita rukkaamalla.
Meitä bensa- ja dieselautoilijoita rangaistaan nostamalla joka vuosi CO2-perusteista ajoneuvoveroa ja hybridien omistajat pääsevät lähes pälkähästä. Autoilun nopeaa sähköistymistä toivovat tahot pääsevät tietysti suunnittelemaan monimutkaista, esimerkiksi gps:ään perustuvaa kilometriperusteista veroa.
Huomattavasti helpompi ratkaisu olisi korjata sähköversioiden lukemat totuudenmukaisiksi. Sitten ovat vielä täyssähköautot, jotka ovat huomattavasta veroedusta huolimatta vieläkin niin kalliita, ettei tavallisella kansalaisella ole varaa sellaiseen. Tässä tapahtuu tulonsiirtoa väärään suuntaan.
Petri Kilkkilä
Nastola
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

