Lukijalta: EU teki järkipäätöksen tunnin junasta
Suomen tiet on rapautuneet pahaan kuntoon. Siksi on ajatuksenakin täysin älytöntä rakentaa johonkin maan kolkkaan supernopeaa matkustajajunaa, joka pysähtyy vain pääteasemilla.
Matti Hirvonen haluaa poikkeuksellisesti kiittää EU:n tekemää raidetukipäätöstä. Kuva: Sanne KatainenUsein olen kritisoinut EU:n tekemiä päätöksiä. Tällä kertaa annan sille kuitenkin harvinaisen vilpittömät kiitokset, koska se ei luvannut rahoitusta hallituksemme johdon härkäpäisesti junttaamalle Turun tunnin junalle. EU:n lailla monet puolueettomat tutkimukset ovat todenneet tuon hupijunaksikin kutsutun ratahankkeen täysin kannattamattomaksi jo 0,44 hyötysuhteen takia. Maaseudun Tulevaisuuden tekemän tutkimuksen mukaan tuota tunnin junaa myös vastustaa 64 prosenttia kansasta.
Suomi on kuuliaisena maana ainoastaan kahdessa asiassa tehnyt EU:n vastaisia linjauksia, nimittäin tuontiautojen verokohtelussa ja alkoholin matkustajatuonnissa. Nyt vetoan hallitukseen: älkää tehkö tunnin junasta kolmatta EU- vastaista linjausta, sillä tuo suomalaisia veronmaksajia rajusti velkaannuttava hanke pitää haudata lopullisesti.
Suomen tiet on rapautuneet pahaan kuntoon ja monilla tieosuuksilla hallituksen politiikalla pudotetaan kesäajankin nopeusrajoitukset 80 km/h. Siksi on ajatuksenakin täysin älytöntä rakentaa johonkin maan kolkkaan supernopeaa matkustajajunaa, joka pysähtyy vain pääteasemilla.
Suomi elää metsistä, pelloista, tehtaista ja tulevaisuudessa kallisarvoisesta vesistöistämme, ei siitä, että joku ihmisryhmä pääsee muutamaa minuuttia nopeammin paikasta toiseen. Pelkkä kaikkien aikojen kallein siltarumpu tuo juna olisi.
Kaikki varmasti tietävät, mikä porukka tuota ratahanketta on ajanut. No jos ei tiedä niin kerron, että samat voimat jotka ostivat Saksasta UMTS-ilmaa, lahjoittivat lannoiteteollisuuden kaivoksineen norjalaisille ja syytävät julkista rahaa yksityiselle terveydenhuollon sektorille ulkomaisiin veroparatiiseihin piilotettavaksi.
Matti Hirvonen
Nokia
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




