Riikka Purrasta on tullut talouspomo, jonka tahtoon muu hallitus vikisten sopeutuu
Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) vie valtion lisäsopeutuksia läpi tahdilla, joka alkaa muuta hallitusta hirvittää. Erityisesti alv-nostot sekä sähköautojen veronkorotukset bensa- ja diesel-rohmujen sijasta voivat olla kokoomukselle ja Rkp:lle tukala paikka.
Valtiovarainministeri Riikka Purra pohtii keinoja kiristää sähköautojen verotusta bensiini- ja diesel-autojen sijasta. Kuva: Jaana KankaanpääRiikka Purra (ps.) on matkalla merkittävien valtiovarainministerien sarjaan. On perussuomalaisesta politiikasta mitä mieltä tahansa, pyrkimykset kääntää valtion velka laskuun saa kannatusta myös muiden puolueiden edustajilta.
Kuinka Purralle tässä pelissä käy, on toki vielä täysin auki. Meneillään olevat työtaistelut käyvät joka tapauksessa kalliiksi kaikille. Yritysten lisäksi menettäjiä ovat ilman palkkoja jäävät työntekijät sekä lopulta myös verotuloja menettävä valtio.
Syyllisyyttä taistelussa riittää paitsi palkansaajille myös hallitukselle ja sen selän takana muikisteleville yritysten edunvalvojille, joiden ajatukset ay-liikkeen nujertamisesta eivät ihan heti avaudu yleisölle.
Vielä tässä vaiheessa on vaikea nähdä, millä tavalla elinkeinoelämän kilpailukyky tästä kohenee. Toistaiseksi kehitys on mennyt väärään suuntaan.
Silti uudistukset toteutuessaan voisivat antaa myös yrityksille uusia eväitä tuleville vuosille. Tosin muun muassa Paperiliitto on tehnyt paikallisia sopimisia isojen metsäyhtiöiden kanssa keväällä jo muutenkin, ilman työtaistelua tai muuta draamaa.
Purra on kuitenkin edelleen vahvasti hallituksen ajamien työmarkkinareformien kannalla (MT Live 11.2.). Samoin hän vankkumattomasti ajaa ministeriönsä virkamiesten hanketta 3 miljardin euron sopeutustoimien lisäämiseksi entisten päälle mahdollisesti jo kevään riihessä.
Säästöjen lisäksi Purra tietää, että myös veroja on korotettava. Hyvätuloisten veroalea hän ei syystä tai toisesta suostu perumaan, vaikka jopa osa kokoomuslaisista niitä punastelee. Niin huonosti ne kansan oikeudentajuun istuvat.
Sen sijaan Purra uskoo moukariin. Kun arvonlisäverokantoja nostetaan, verokertymä karttuu nopeasti.
Pienituloisten ja kotimaisen ruokaketjun kannalta hankala ruuan verotuksen nostokin saattaa nyt perussuomalaisen mankelin tässä rytinässä läpäistä.
Kiinnostavaa on myös Purran ajattelu liikenteen verotuksen kiristämisestä. Fossiilisten polttonesteiden veroja hän ei halua nostaa, mutta kevyesti verotetut sähköautot ovat nyt ministerin tähtäimessä (MT 12.2.).
Ekologisesti ajattelu ei kovin kestävältä tunnu, mutta nyt kysymys onkin lyhyen tähtäimen fiskaalisen tuoton etsimisestä. Miten Purra aikoo tempun tehdä, selviää mahdollisesti jo kevään aikana.
Jotain valtion on asialle tehtävä, koska autoverotuksen alenema ja diesel- ja bensaverojen kertymä ovat laskussa.
Kun kansa joka tapauksessa on päässyt käyttökustannuksiltaan halvempien sähkö- ja hybridiautojen makuun, sieltä voisi euroja hakea.
Poliittinen kiista diesel- ja bensarohmujen asettamisesta ekologisempien vaihtoehtojen edelle on aivan ilmeinen, mutta kokoomuksen ympäristösiipi, kristilliset ja Ruotsalainen kansanpuolue voivat joutua tämänkin nyt nielemään.
Lasku lyhytnäköisestä polttoaineveroremontista lankeaa aikanaan, mutta vauhtiin päässyttä Purraa se ei tunnu tällä hetkellä pysäyttävän.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









