Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Kympillä työpaikkoja lisää, nyt kaikki ostoksille!

    Sari Keskitalo: ”Kymppi kotimaiseen kuussa tuo 10 000 työpaikkaa vuodessa.”

    Toivottavasti suomalainen työ ja sen tekijä jaksavat hyvin Vapun jälkeisenä arkipäivänä. Tätä toivoo erityisesti Suomalaisen työn liitto, joka Sinivalkoinen-jalanjälkikampanjalla pyrkii vuodessa luomaan 10 000 uutta työpaikkaa.

    Kun ostat joka kuukausi kymmenellä eurolla enemmän kotimaisia tuotteita, se tuo 10 000 uutta työpaikkaa vuodessa.

    Aiheesta oli tällä viikolla tiedotustilaisuus sekä paneelikeskustelu. Tosin kahden paneelin juontajana Lenita Airisto halusi olla itse paljon äänessä.

    Kateus, yritysten sisäisen ja keskinäisen yhteistyön vähäisyys sekä myynnin osaamattomuus nähtiin syinä, ettei suomalaisille ole tarpeeksi työtä. Vaikka kovin markkinoidaan, ei silti osata myydä!

    Kuluttaja on kuningas ja kaupan on sopeuduttava kuluttajan alati muuttuviin tarpeisiin. Arvostusta kotimaisiin tuotteisiin pitää saada lisättyä. Kuluttajan tuntemus on kaupalle ykkösasia.

    Juhani ”Tami” Tamminen ihmetteli, jos kyse on näin pienestä muutoksesta, niin miksi se ei toteudu. Hänen mielestään johtavassa asemassa olevien ja poliitikkojen on näytettävä esimerkkiä.

    Facebookissa pyörii asiasta haastekampanja ja toivon, että innokkaat meppiehdokkaat ja hetken kuluttua eduskuntavaaliehdokkaat näyttävät mallia: ostavat kympillä enemmän kotimaista ja haastavat kavereitaan mukaan kampanjaan.

    Maassamme on Tilastokeskuksen mukaan 252 000 työtöntä tai 25 000 yrittäjää liian vähän niin kuin kansanedustaja Ilkka Kanerva osuvasti huomioi 1990-luvun lama-aikana, milloin luvut olivat vielä suuremmat.

    Suomalaisen työn liitto, kaikki K-ryhmittymän kaupat sekä 50 elintarvikevalmistajaa ja käyttötavarayritystä ovat aloittaneet mittavan kampanjan, joka kestää ja näkyy koko vuoden.

    Toteutuksen pohjaksi valmistui kampanjatutkimus, mikä selvitti, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin: Mikä on suomalaisuuden merkitys ostopäätöksissä? Mikä on suomalaisten kuluttajien suhde suomalaisiin tuotteisiin?

    Tutkimus antaa hyvää pohjatietoa eri kuluttajaryhmistä. Nyt on vaikuttamisen aika!

    Elintarvikesektorilla on hyviä valttikortteja puolustaa kotimaisia elintarvikkeita, joiden alkuperä on jäljitettävissä, minkä vuoksi ne ovat puhtaita ja turvallisia.

    Lihantuotannossa ei käytetä ennaltaehkäisevästi antibiootteja eikä hormoneja. Kuluttajille on kerrottava, miten hyvin suomalaiset eläimet jaksavat ja että niistä pidetään hyvää huolta.

    Jos tuotantoeläimiä ei hoideta hyvin, viivan alle ei jää paljon. Kannattavuuden vuoksi tiloilla hoidetaan eläimiä hyvin, vaikka muutama vuosi sitten eläinaktivistit satunnaisilla videoillaan näyttivät kuvia sikojen huonoista oloista.

    Teknologian kehittymisen myötä lihatuotteet ovat tulleet terveellisemmiksi.Yksi esimerkki on rypsiporsas.

    Vaikka kansansyntimme, oluenjuonti, ei kansanterveydellisesti ole hyvästä, 20 prosentilla pelloillamme kasvaa mallasohraa.

    Airisto sanoi muistaneensa sloganin: Syökää sikaa, sanoi Sorkio. Tuskin tulee vastaavaa, että ”Kitatkaa kaljaa, kehottaa Katainen”.

    Jotta hyvä kampanja onnistuu, kaikki lähtee kuluttajan tiedostamisesta, miten tärkeästä asiasta on kysymys, jotta tuonnin osuus saadaan pysäytettyä.

    Käyttötavarapuolella kertakäyttökulttuurista on päästävä laadukkaisimpiin tuotteisiin, luksukseen, mitä sanaa Suomessa vierastetaan, vaikka Saksassa se on arkipäivää autoissa.

    Luksuksessa on kyse samasta, kun ennen sanottiin, ettei köyhällä ole vara ostaa halpaa!

    Matkailussa maallamme on tarjota miljoonakaupunkien asukkaille luksusta: hiljaisuutta ja metsiä. Kasvupotentiaalia löytyy matkailualan yrittäjille.

    Kotimaisen kuluttamisen lisäämiseksi esiteltiin kymmenkunta banderollia, toisissa enemmän taiteellisuutta ja toisissa vain selkeä viesti.

    Airisto kehotti järjestämään kaverille töitä!

    HK Scan riimitteli: Syö HK:n Blöötä, luot Suomelle työtä.

    Kilpailija Atria kirjoitti: Sinä voit valita suomalaisen työn ja paremman huomisen.

    Paneelissa alakynteen jäänyt Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund totesi, että Suomi ulos maailmalle, työtä riittää osaavalle!

    Kampanja on tärkeä, mutta se ei onnistu ilman meidän jokaisen panosta. Eli kymppi kuussa enemmän kotimaisiin tuotteisiin. Henkilökohtainen taloutemme ei siitä romahda, mutta työllisyys paranee!