Lukijalta: EU-rahoitus Suomen liikenneinvestoinneille pitää moninkertaistaa
Euroopan komission on huomioitava kiireellisesti liikennehankerahoituksissa Suomen asema Euroopan unionissa, kirjoittaa Kim Väisänen.
Moottoritie. Kirjoittajan mukaan nelostie eli Eurooppa-tie E74 pitäisi leventää moottoritieksi Keski-Suomessa. Kuvituskuva. Kuva: Viestimedian arkistoEuroopan komission Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitusohjelma myönsi lähes 40 miljoonaa euroa yhdelletoista liikennehankkeelle Suomessa. Suomen uusien europarlamentaarikkojen on kuitenkin vaadittava moninkertaista lisärahoitusta liikennehankkeille, jotka ovat Suomelle strategisesti tärkeitä.
Euroopan komission on huomioitava liikennehankerahoituksissa Suomen sijainti itäisimpänä rajavaltiona Euroopan unionissa.
Suomen huoltovarmuussuonen, sotilasjoukkojen siirtoreitin ja evakuointiväylän vuoksi tärkeimmät liikennehankkeet ovat moottoritieosuuksien rakentaminen valtatielle 4:lle eli Eurooppa-tielle E75 Äänekoskelta Liminkaan ja Suomen tärkeimmän rataosuuden, pääradan, rakentaminen eurooppalaisen raideleveyden mukaisesti kaksoisraiteiseksi Oulusta Seinäjoen kautta Tampereelle.
Moottoritieosuuksien rakentaminen E75:lle Äänekoskelta Liminkaan on strategisesti tärkeää Suomelle. Tiukasti aikataulutetun huoltovarmuusjakelun täytyy toimia poikkeusoloissakin tärkeimmällä reitillä E75:llä läpi Suomen. Puolustusvoimien joukkojen siirrot ovat etusijalla E75:llä. Helsinkiläisten pääevakuointiväylänä toimii E75 evakuointikeskuksiin Keski-Suomeen.
Huoltovarmuuden estyessä poikkeusoloissa Itämerellä huoltovarmuutemme toimii Ruotsin kautta Ouluun ja sieltä edelleen suuriin asutuskeskuksiin Etelä-Suomeen. Eurooppalaisen raideleveyden rata Oulusta Seinäjoen kautta Tampereelle mahdollistaa huoltovarmuuden nopean jakelun siviiliväestölle ja puolustusvoimille.
Euroopan komission on huomioitava kiireellisesti liikennehankerahoituksissa Suomen asema Euroopan unionissa.
Kim Väisänen
Helsinki
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









