Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Matkailutarjonnan sisältöä pitää kehittää

    Aktiviteetti­tarjonta voisi olla esimerkiksi patikkaretkiä luontoon ja paikallisia ruokatapahtumia.

    Aasialaisten, etenkin kiinalaisten turistien määrän kasvu on yllättänyt myönteisesti monet Euroopan maat. Suomikin on ollut mukana tässä kasvussa. Kiinalaiset matkailijat ovat löytäneet Suomesta kuitenkin lähinnä pääkaupunkiseudun ja Lapin.

    Matkailijamäärän edelleen kasvaessa tulisi meidän suomalaisten kehittää sisältöjä, joiden avulla voitaisiin hajauttaa matkustajat eri puolelle Suomea sen sijaan, että he kansoittaisivat perinteisiä turistikohteita.

    Kiinalaiset haluavat kokea kotimaisen tungoksen ja huonon ilmanlaadun sijasta rauhallisia aktiviteetteja puhtaassa ympäristössä.

    Tähän tarjoaisi koko Suomi hyvän mahdollisuuden edellyttäen, että matkailun sisältö­konsepteja olisi kehitetty vastaamaan kiinalaisten tarpeita.

    Tähän kysy­mykseen haetaan ratkaisuja ehdotettavalla selvityksellä.

    Konseptin ydin on joukko aktiviteetteja, joita kiinalaisten uskotaan hakevan matkaltaan. Eri puolella Suomen alueita nämä aktiviteetit saavat paikallisen sisältönsä, mutta yleistäen voidaan tuoda ytimeen seuraavia aktiviteetteja.

    Esimerkkeinä aktiviteettitarjonta voisi olla patikkaretkiä luontoon, paikallisia ruokailutapahtumia (vaikka rantakala), uinti- ja saunaretket paikalliseen uimahalliin tai loma­hotelliin, sesonki­tapahtumia kuten hiihtoretket, sieni-, villiyrtti- ja marjastusretket, vierailut toreilla ja kirppareilla sekä paikallisia erikoisuuksia kuten taidenäyttelyt.

    Haja-asutusalueilla on vajaakäyttöisiä majoitus­resursseja, jotka tulisi identifioida. Kysymykseen tulisivat esimerkiksi asuintalot ja hotellit. Ruokailutarjonta voisi olla omaehtoinen, bed and breakfast -pohjainen tai hotellin tarjoamana.

    Erityisesti maatilojen asuinrakennusten käyttöönotto olisi myös maaseudun elinvoimaisuuden kannalta houkutteleva vaihtoehto.

    Selvitys voidaan toteuttaa seuraavasti. Yhdessä Visit Finlandin ja muiden asian­tuntijoiden kanssa hiotaan konseptin sisältöä.

    Alueellisilta toimijoilta kerätään ehdotuksia joukko­ideoinnin muodossa.

    Facebookin kautta kerätään ehdotuksia, joiden perusteella voidaan edelleen valmistella matkailukonseptin ydintä ja identifioida paikallisia resursseja.

    Saatujen ehdotuksien pohjalta valitaan pilottikonsepteja, joita ryhdytään markkinoimaan kiinalaisille yhteistyössä Visit Finlandin ja incoming turistiyritysten kanssa.

    Pilottien Suomen pään toteutuksessa käytetään tulkkityövoimana Suomessa olevia kiinalaisia opiskelijoita ja muuta kiinankieltä taitavaa henkilöstöä.

    Yhdistys on jo identifioinut muutaman kiinankieltä taitavan.

    Selvityksen tekijä voi varmentaa ensimmäisen pilotin. Resurssit ovat hänen käytössään koskien majoitusta ja ohjelmaa.

    Toiminnan jatkuvuus taataan verkostomaisella toiminnalla, jossa yksi yritys toimii laadun varmentajana ja turistien ohjaajana mukaan tuleville paikallisille yrittäjille.

    Pilotti on tarkoitus käynnistää tänä vuonna edellyttäen, että tarvittava kehitysrahoitus voidaan saada.

    Maaseudun elinvoimaisuus ry toimii ideoiden kokoojana ja valitsee ensimmäiset lupaavimmat pilottiohjelmat toteuttamista varten.

    Ehdotuksia pyydän lähettämään Maaseudun Elin­voimaisuus ry toiminnanjohtajalle Pekka Lehtoselle (pekka.lehtonen@maaseudunelin­voimaisuus.fi).

    Myöhemmin maakuntien resursseja tulisi ohjata konseptien toteutuksen ja kehitystyön eteenpäin viemiseksi.

    Esimerkkejä tästä kehitys­työstä on jo Järvi-­Suomen osalta, missä Visit Finland ja kiinalainen online-matkatoimisto Ctrip tekevät yhteistyötä muutamien tuotteistettujen kohteiden tiimoilta.

    Myös kuntien elinkeino­toimistot voisivat olla kehittämässä kuntansa osalta tähän liittyvää elinkeinotoimintaa.

    Pekka Lehtonen

    toiminnanjohtaja

    Maaseudun Elinvoimaisuus ry