Älä mene halpaan!
Luomussa luonto voittaa. Mutta haluatko mieluummin alkuperältään tuntematonta kaupan tuotemerkki-luomua, vai suomalaista luomua, jonka tuottamisesta myös viljelijä saa lisäarvoa?
Mielestäni on väärin, mikäli luomun lisäarvosta koituu hyötyä vain kaupalle. Luomukarjan pitäminen vaatii kuitenkin huomattavasti enemmän työtä maitolitraa kohti. Maitolitran tuottaminen vaatii myös enemmän peltoa. Luomulehmät lypsävät vähän vähemmän ja niille ostetut rehut – etenkin valkuainen on kallista.
Jos siis haluat kannustaa viljelijöitä luomuun, et halua poljettaa hintaa tuonnilla. Itse asiassa koko luomun idea kierrosta ja läheisyydestä hupenee, kun elintarvikkeita kelkotaan turhaan maasta toiseen.
On selvää, että kaupan intressi on painaa tuonnin avulla kotimaisten elintarvikkeiden hinnat matalalle.
Räikeimmillään se näkyi S-ryhmän päätöksessä lähteä tuomaan luomumaitoa samaan aikaan, kun joka taholta maidontuottajia kannustetaan luomuun ja entistäkin luomumaitoa joudutaan pistämään tavanomaisen joukkoon. Tällainen toiminta on ala-arvoista yhteiskuntavastuun kantoa.
Miksi ruuan hinta nousee, vaikka meillä on Euroopan alhaisimmat tuottajahinnat useissa elintarvikkeissa? On syytä kysyä onko tukkuportaamme tehoton? Tuleeko edestakaisin kuljettaminen ja puolityhjät häkit kalliimmaksi kuin tuotteen tuominen tilalta, metsästä tai järvestä kauppaan?
Kun tukkukauppamme on niin keskittynyttä, että se pystyy sanelemaan hinnat ja hyllyynpanoehdot elintarvikkeissa, kotimainen valikoimamme yksipuolistuu ja syömme vuodenvanhaa ulkomaista pakastekalaa tai emakkoa yhä useammin tuoreennäköiseksi jalostettuna.
Vaihtoehtoisia jakelukanavia tarvitaan elintarvikkeille! Tervetullutta on se, että määräävän markkina-aseman rajaksi päivittäistavarakaupassa tulee 30 prosenttia. Annan tästä vilpittömän tunnustuksen ministeri Ihalaiselle.
Hienoa on, että monet kauppiaatkin ovat oivaltaneet lähiruuan merkityksen. He maksavat suoraan viljelijälle asianmukaisen hinnan, merkitsevät lähituotteet hyvin tai tekevät oman osaston. Näin he saavat imagohyödyn ja katettakin jää.
Kuluttaja saa tuoretta ruokaa läheltä. Raha pyörii paikallistaloudessa ja luo työtä ja hyvinvointia. Kaikki voittavat!
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

