Pandemia teki pienistä kunnista suuria
Kirjailija Veijo Meri antoi taannoin ilmestyneen Suomen historiaa käsittelevän teoksensa nimeksi osuvasti ”Suurta olla pieni kansa”. Kun nyt katsoo koronan vauhdittamaa muutosta arvoissamme ja käyttäytymisessämme, voi huomata, että pandemia tarjoaa erityisesti monille pienille ja maaseutumaisille kunnille uusia mahdollisuuksia muokaten myös käsitystämme suuruudesta.
Kaupungistumisen ja monipaikkaisuuden trendit etenevät samanaikaisesti ja jopa ruokkivat toisiaan. Yhä useamman elämänmuotoon kun mahtuvat rinnakkain maaseutu ja kaupunki. Niiden kasvava vuorovaikutus myös arjessa purkaa turhia vastakkainasetteluja. Tämä saattaa olla koronan merkittävämpi ja pysyvämpi seuraus kuin muutokset muuttoliikkeessä sinänsä.
Suomalaisten asumisen tutkitut toiveet ja todellisuus kohtaavat heikosti. Asumme ahtaasti, kalliisti ja kerrostalovaltaisesti, kun Euroopan harvimpaan asutussa maassa tilanteen luulisi olevan päinvastainen.
Toisaalta mökkeily sekä yleistyvä kakkos- ja kausiasuminen ovat korostetun suomalaisia ilmiöitä, joita puolestaan tilastomme ja rekisterimme eivät kunnolla tunnista. Väestön sijoittuminen on jo pitkään ollut kesäaikoina erilaista kuin talvella, ja nyt tämä ilmiö on ympärivuotistumassa.
Kakkos- ja kausiasumista koskevan tietopohjan parantaminen olisi välttämätöntä monipaikkaisuuden vaikutusten tunnistamiseksi ja mahdollisuuksiin tarttumiseksi. Tietoa tarvitaan yhdyskuntien kehittämisen pohjaksi, mutta myös esimerkiksi turvallisuuden näkökulmasta on tärkeää tietää, kenen käytössä kakkosasunnot tosiasiallisesti ovat.
Suopeampi suhtautuminen esimerkiksi vapaa-ajan asuntojen muuttamiseen vakituiseen asumiseen voisi olla yhä useammalle kunnalle strateginen valinta ja erottautumistekijä. Toki se edellyttää myös palveluvelvoitteisiin vastaamista, mikä pitää ottaa yhtälössä huomioon.
Korona on vauhdittanut siirtymistä etätyöhön tavalla, josta ei ole paluuta. Tämä tuskin johtuu vain virusten pelosta, vaan siitä, että yhä useampi on huomannut sen hyödyt ajankäytölle, kustannuksille ja liik- kumistarpeille. Samoin monipaikkaisen työskentelyn vaatimuksiin opitaan yhä paremmin vastaamaan johtamisessa ja työyhteisöjen toiminnassa.
Paikkariippumattoman työn maailmassa ”etätyöstä” puhuminen alkaa olla harhaanjohtavaa.
Monipaikkaisen elämänmuodon yleistymisellä on vaikutusta myös asuntojen, toimitilojen ja maankäytön suunnitteluun. Takavuosikymmenten elintasosiipien sijasta yhä useampaan asuntoon tarvitaan etätyösiipiä. Ylipäänsä niin asuntojen kuin toimitilojen mitoitus muuttuu ja muunneltavuuden merkitys kasvaa.
Myös etäopetukseen siirtymisessä otettiin keväällä nopea ja pitkä digiloikka. Sen laajempi hyödyntäminen lähiopetuksen tukena on yksi avain laadukkaan opetustarjonnan turvaamiseen monilla harvaan asutuilla alueilla. Tämän mahdollistama pysyvä lainmuutos kannattaisi toteuttaa pian.
Monipaikkaisuuden perusedellytys ovat toimivat ja riittävän nopeat tietoliikenneyhteydet koko maassa. Suomen tulisi kohdentaa EU:n elpymisrahoitusta tietoliikenneinfrastruktuurin rakentamiseen erityisesti alueilla, joilla se ei toteudu markkinaehtoisesti.
Olisi myös toivottavaa, että parhaillaan valmisteilla olevien – ennen koronaa käynnistettyjen – hallituksen asuntopoliittisen ohjelman sekä maankäyttö- ja rakennuslain uudistamisen yhteydessä analysoitaisiin ja huomioitaisiin yleistyvän monipaikkaisuuden vaikutukset.
Kasvava kausiasukkaiden määrä tarjoaa monille kunnille merkittävästi sosiaalista pääomaa, uusia verkostoja, osallistujia ja ostovoimaa jo nyt. Näissä on paljon hyödyntämättömiä mahdollisuuksia muun muassa digitalisaation kautta.
Viime vaalikaudella laaditun selvityksen mukaan sen sijaan kaksois- tai monikuntalaisuuteen on perustuslaillisista syistä vaikea yhdistää verotulojen jakamista tai äänioikeutta ja vaalikelpoisuutta.
Kuntakenttä erilaistuu, mutta sen eriarvoistumista on ehkäistävä. Myös Kuntaliiton toiminnassa erilaistuvien kuntien tarpeisiin pyritään vastaamaan aiempaa kohdennetummin. Enemmistö kunnista on yhä pieniä alle 10 000 asukkaan kuntia. Olemme äskettäin koonneet niitä varten oman verkoston pitämään korostetusti esillä pienten ja pääosin maaseutumaisten kuntien näkökulmia.
Vaikka kaikki kunnat ovat olosuhteiltaan erilaisia, ovat ne asukkaidensa itsehallintoon perustuvina yhteisöinä samanarvoisia. Suuret voivat olla pieniä ja pienet suuria, mutta tällöin kysymys on pitkälti omista valinnoista ja asenteista. Niistä toivottavasti keskustellaan vilkkaasti myös ensi kevään kuntavaaleissa.
Timo Reina
Kuntaliiton varatoimitusjohtaja
Korona on vauhdittanut siirtymistä etätyöhön tavalla, josta ei ole paluuta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

