Lukijalta: Uimataito on jokaisen suomalaisen perustaito
Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus oppia uimaan – riippumatta siitä, missä hän asuu tai millaisessa perheessä kasvaa, kirjoittaa Jaana Strandman.
Pohjoismainen uimataidon määritelmä ja perusopetuksen opetussuunnitelma edellyttää, että oppilas osaa uida 200 metriä, josta 50 metriä selällään, viimeistään 6. luokan loppuun mennessä. Kuva: Terhi Pape-MustonenSuomi on tuhansien järvien maa, ja vedet ympäröivät meitä kaikkialla ja lämmin kesä vie meidät uimaan. Uimataito on kansalaistaito, joka tulee jokaisen hallita, jotta vesillä ja vesistöjen läheisyydessä liikkuminen on turvallista. Mielestäni uimataidon merkitys ei näy riittävän vahvasti perusopetuksen toteutuksessa. Vaikka uimataito on osa opetussuunnitelmaa, sen opettamiseen varatut resurssit ja aika eivät riitä takaamaan, että kaikki lapset oppivat uimaan alakoulun aikana. Tämä on vakava puute lasten ja nuorten turvallisuuden näkökulmasta. Tänä kesänä pienten lasten läheltä piti -tilanteita on ollut useita ja myöskin aikuisten hukkumisia.
Pohjoismainen uimataidon määritelmä ja perusopetuksen opetussuunnitelma edellyttää, että oppilas osaa uida 200 metriä, josta 50 metriä selällään, viimeistään 6. luokan loppuun mennessä. Käytännössä kuitenkin moni koulu järjestää vain muutamia uintikertoja vuodessa ja jokaisen oppilaan uimataidon varmistuminen jää hataraksi. Valvonta ja vastuu lapsen uimataidosta tulee olla yhdessä koululla ja vanhemmilla. Säännölliset ja ympärivuotiset uimassa käynnit ylläpitävät uimataitoa ja kehittävät vedessä liikkumista.
”Koulujen uimaopetukseen tulee panostaa enemmän.”
Koulujen uimaopetukseen tulee panostaa enemmän. Tarvitsemme selkeät valtakunnalliset ohjeistukset ja määräykset sekä vastuutus opetuksen toteuttamiseen ja resursseja, joilla jokainen Suomen kunta ja koulu voi tarjota Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton suosituksien mukaisen määrän eli vähintään 6 tuntia lukuvuodessa uintikertoja. Lisäksi tarvitaan seurantaa – ei vain todeta, että “uimaopetus on annettu”, vaan myös varmistetaan, että tavoite saavutetaan. Elokuussa koulujen alkaessa on vielä usein lämpimät säät toteuttaa uimaopetusta järvessä. Uimaopetukseen yläkouluissa tulee kuulua myös vedestä pelastautuminen.
On aika ottaa uimataito vakavasti osana perusopetuksen tasa-arvoista toteuttamista. Myös varhaiskasvatuksessa voidaan alkeisuimaopetusta järjestää. Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus oppia uimaan – riippumatta siitä, missä hän asuu tai millaisessa perheessä kasvaa.
Jaana Strandman
Kansanedustaja PS
Liikunnanopettaja
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





