Miksi biokaasu ei kiinnosta autoalaa?
Autojen päästöjen hiilidioksidin mittaustapa periytyy viime vuosituhannelta. Se olettaa polttoaineen yhä olevan aina fossiilista, joten auton päästö alenee selvästi ainoastaan sähkön tai vedyn avulla. Henkilöautojen päästörajat tulevat vuonna 2025 niin tiukoiksi, että on pakko mennä yhä enemmän sähköön. Niinpä biokaasulla, uusiutuvalla dieselillä tai E85-etanolilla käyviä autoja ei enää haluta valmistaa.
Toivo elää vielä kuorma- autojen puolella, koska 2025 voimaan tulevat hiilidioksidirajat voitaneen täyttää fossiilisella maakaasulla, mikä välillisesti auttaa biokaasun markkinanäkymiä.
Polttoainelait valmisteltiin 2000-luvulla. Ne ottavat huomioon bioperäisten ja uusiutuvien polttoaineiden merkittävän päästöjä vähentävän vaikutuksen kokonaisvaltaisesti summaamalla yhteen auton ja polttoaineen tuotannon päästöt sekä hiilidioksidin sitoutumisen vihreään kasvuun fotosynteesissä.
Autolainsäädäntö tulisi kiireesti päivittää tälle vuosituhannelle, jotta se ottaisi huomioon bioperäisten ja uusiutuvien polttoaineiden tarjoamat merkittävät edut kasvihuonepäästöjen vähentämisessä.
Ilman päivitystä lainsäädännöt pakottavat eri suuntiin: Autoja sähköön, ja polttoaineita bioperäisiin sekä uusiutuviin. Investoinnit polttoainetuotantoon ovat kuitenkin hataralla pohjalla, mikäli autot pakotetaan pois polttomoottoreista.
Myös sähköntuotannon päästöt tulisi ottaa huomioon autojen päästöissä, koska kivihiilisähkö on niin yleinen Euroopan tasolla.
Seppo Mikkonen
Porvoo
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

