Tieverkko saatava kuntoon
Suomen tieverkko on huonossa kunnossa. Asiaa ei auta, että edellinen hallitus nosti rekkojen painoja. Tiet ja sillat eivät yksinkertaisesti kestä lisääntynyttä kuormitusta.
Kummasti noihin tunneleihin ja ratikoihin ynnä muihin kerskahankkeisiin löytyy rahaa mutta ei maaseudun teiden kunnostukseen.
Erikoista on, että yksityistiet ovat paremmassa kunnossa kuin valtion tiet.
Asia tuntuu kuitenkin olevan päättäjillä tiedossa: Sipilä ja kumppanit yrittivät yhtiöittää valtion tiet, jotta liikenteeltä kerätyt maksut voitaisiin kohdistaa tienpitoon.
Ongelma ratkeaisi kuitenkin helpommin ilman monimutkaista yhtiöittämistä, kun vain päätettäisiin, että seuraavan viiden vuoden aikana liikenteeltä kerätyt verot ja maksut käytetään 100-prosenttisesti teiden kunnossapitoon. Miksi tällaisen päätöksen teko on niin vaikeaa?
Päätöksellä on kiire, koska tieverkko rapautuu kaiken aikaa. Mitä pidemmälle korjauksia lykätään, sen kalliimmaksi työ tulee.
Tieverkko on tärkeä. Jos se ei ole kunnossa ei kulje tehtaalle puu eikä mikään muu.
Keijo Komu
Vesilahti
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
