Lukijalta: Kauppa ei ole ruokaketjun vastapuoli, vaan sen ruokaa arvostava osa
Kestävän ruokajärjestelmän rakentaminen vaatii kumppanuutta, ja siihen kauppa on sitoutunut, kirjoittavat PTY:n Tuula Loikkanen ja Kaupan liiton Kari Luoto. ”Syyttelyn sijaan tulisi keskittyä yhteistyöhön.”Viime aikoina on esitetty väitteitä, että kauppa ei arvostaisi ruokaa, vaan näkisi sen ainoastaan keinona tehdä rahaa (MT 5.5.). Väite on paitsi virheellinen myös epäreilu – ruokaa arvostetaan kaupassa syvästi, monella tasolla. Sen arvo mitataan paitsi laatuna ja vastuullisuutena, myös ihmisten hyvinvointina ja yhteiskunnan toimivuutena.
Kaupan rooli yhteiskunnassa ei ole olla pelkkä välikäsi tuottajan ja kuluttajan välillä. Kauppa luo työpaikkoja eri puolille Suomea, tukee paikallisia yhteisöjä ja toimii monin tavoin talouden moottorina. Samalla ala kehittää jatkuvasti uusia toimintamalleja ja teknologioita, joilla parannetaan tehokkuutta ja vähennetään ympäristökuormaa.
Vastuullisuus ei ole meille sanahelinää – se on käytännön tekoja. Suomalaiset kuluttajat arvostavat vastuullisuutta, ja tämä näkyy selvästi alan yritysten imagossa ja tutkimustuloksissa. Esimerkiksi Kesko on valittu maailman vastuullisimmaksi päivittäistavarakaupan yritykseksi vuoden 2024 Global 100 -listalla. S-ryhmä oli Sustainable Brand Index -tutkimuksessa ykkönen kuluttajatuotteiden parissa toimivista yrityksistä ja kolmanneksi vastuullisimmaksi koettu brändi Suomessa.
Tulokset kertovat, että kaupan ala tekee pitkäjänteistä ja konkreettista vastuullisuustyötä – ja että kuluttajat arvostavat sitä.
Ruokaketjussa jokaisella osapuolella on oma vastuunsa. Syyttelyn sijaan tulisi keskittyä yhteistyöhön. Kestävän ja turvallisen ruokajärjestelmän rakentaminen vaatii kumppanuutta, ja siihen kauppa on sitoutunut. Tehtävämme on varmistaa, että kuluttajilla on pääsy laadukkaaseen ja kohtuuhintaiseen ruokaan kaikkialla Suomessa. Tämä vaatii jatkuvaa sopeutumista muuttuviin tarpeisiin ja olosuhteisiin.
Päivittäistavarakauppa on myös olennainen osa Suomen huoltovarmuutta. Varmistamme, että elintarvikkeet ja muut välttämättömät tuotteet ovat kuluttajien saatavilla vuoden jokaisena päivänä – myös kriisiaikoina. Esimerkiksi koronapandemia osoitti, miten keskeinen rooli kaupan tehokkailla toimitusketjuilla on yhteiskunnan vakaudelle.
Hinnat ovat markkinaehtoisia, eikä niihin voi tai pidä yksittäisten järjestöjen puuttua. Mutta avoimeen yhteistyöhön olemme aina valmiita. Olemme pitkään tehneet tiivistä yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa, ja erityiskiitos kuuluukin MTK:n asiantuntevalle henkilöstölle, jonka kanssa etsimme viikoittain ratkaisuja ruokaketjun haasteisiin.
Kauppa ei ole ruokaketjun vastapuoli – olemme sen osa. Ja ennen kaikkea: arvostamme ruokaa. Siksi teemme tätä työtä.
Tuula Loikkanen
toimitusjohtaja
Päivittäistavarakauppa ry
Kari Luoto
toimitusjohtaja
Kaupan liitto
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat










