Lukijalta: Jakeluvelvoitteen alentaminen perusteltua ‒ uusien autojen etanolimuunnokset tulisi myös sallia
Velvoitteen alentamisesta, ja vaihtoehtona polttoaineverojen laskusta, käydään vilkasta keskustelua.Jakeluvelvoite määrää uusiutuvien liikennepolttoaineiden osuudeksi 19,5 prosenttia, josta se kasvaa 30 prosenttiin. Sitä voi täyttää nestemäisillä ja kaasumaisilla uusiutuvilla polttoaineilla.
Velvoitetta ei voi täyttää sähköllä kuten Saksassa tai Hollannissa, vaikka uusiutuvan energian direktiivissä niin määrätään.
Velvoitteen alentamisesta, ja vaihtoehtona polttoaineverojen laskusta, käydään vilkasta keskustelua.
Jos tavoite on vain kustannusten lasku, voidaan käyttää kumpaa keinoa tahansa. Mutta jos huomioidaan myös valtion talous, velvoitteen lasku on oikea ratkaisu.
Sekoitevelvoite nostaa hintaa kuten vero, koska dieseliin sekoitettava uusiutuva diesel (HVO) hinnoitellaan hintalisänä eli preemiona fossiilisen hinnan päälle sen maailmanmarkkinahinnasta riippumatta.
Velvoitteen lasku vähentäisi maksettavan preemion määrää ilman verotulojen menetystä, toisin kuin polttoaineveron lasku.
Velvoitteen lasku ei myöskään lisäisi globaaleja päästöjä. HVO:n globaali kysyntä ylittää tarjonnan, minkä johdosta Suomessa käyttämättä jäänyt määrä käytettäisiin toisaalla. Suomen tai sen lähialueiden kuluvan vuoden velvoitteiden täyttämiseen ei HVO:ta välttämättä edes riitä.
Velvoitteen täyttämättä jättämisestä seuraa jakelijalle sakko, joka dieselin hinnaksi muutettuna on 1,36 euroa litra velvoitteen alittavalta määrältä. Mahdollinen sakko siirtyisi suoraan tuotteen hintaan.
Samalla tulisi mahdollistaa jo olemassa olevat keinot. Sähkön hyväksyminen keinoksi täyttää velvoitetta ei maksaisi valtiolle mitään mutta kannustaisi markkinaehtoisiin latauspisteinvestointeihin.
Uusien autojen etanolimuunnokset tulisi myös sallia. Etanoli on yleisin ja edullisin biopolttoaine, ja E85 on ollut valtakunnallisesti jakelussa jo 10 vuotta. Samaan aikaan kun yleisesti tuskaillaan saatavuuden ja hintojen kanssa, otetaan toki käyttöön jo käsillä olevat edullisemmat päästövähennyskeinot.
Mika Aho
toimitusjohtaja
Transport & Energy Group TEG Oy
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





