Mitä polttoaineen jakeluvelvoite tarkoittaa? Se poistamalla bensan hinta saataisiin alas – asiantuntija kertoo, miksi se ei ole mahdollista
Syken professori pitää mahdottomana monesta suunnasta noussutta ajatusta, että Suomi painaisi polttoaineiden hintoja alaspäin lipsumalla jakeluvelvoitteesta.
Polttoaineiden hintoja yritetään nyt suitsia, ja jakeluvelvoitteen poisto on noussut esille yhtenä keinona. Kuva: Jarkko SirkiäJakeluvelvoitteen poisto tai alentaminen nousee nyt esille kaikkialla keinona alentaa polttoaineiden korkeita hintoja.
Asia pompahti taas keskiviikkona esille muun muassa Ylen keskiviikkoaamussa, jossa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala esitteli sen keinoksi kuljetusalan ahdinkoon. Myöhemmin päivällä ajatusta kiirehti kannattamaan perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio sekä kristillisdemokraatit maatalouden kriisipaketissaan. Voit lukea siitä tästä.
Elinkeinoministeri Mika Lintilä on jo aiemmin väläyttänyt jakeluvelvoitteesta luopumista määräajaksi. Hän tosin sanoi eduskunnan kyselytunnilla, ettei ole keskustellut asiasta vielä hallituksessa.
Monelle on jäänyt hämäräksi, mitä jakeluvelvoite tarkoittaa. Vielä harvempi on pohtinut, olisiko ajatus mahdollinen toteuttaa?
Jakeluvelvoitteen tarkoituksena on lisätä kestävien uusiutuvien polttoaineiden käyttöä liikenteessä, jossa ne korvaavat moottoribensiiniä, dieselöljyä ja maakaasua.
Taustalla on EU:n ilmastotavoite, jonka mukaan vuoteen 2030 mennessä uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian osuus on nostettava EU:ssa 14 prosenttiin liikenteen energian loppukulutuksesta.
Niinpä kansallisesti säädetään liikennepolttoaineen jakelijoille velvoite toimittaa vuosittain kulutukseen vähimmäisosuus uusiutuvia polttoaineita. Tästä siis tulee nimi "jakeluvelvoite”. Vuonna 2021 jakeluvelvoite on Suomessa 18 prosenttia. Prosenttiosuus nousee vuosittain siten, että vuodesta 2029 lähtien se on 30 prosenttia.
Jakeluvelvoitetta koskevien lakien täytäntöönpanosta ja valvonnasta vastaa tätä nykyä maassamme Energiavirasto.
Jakeluvelvoitteen poisto saattaisi alentaa dieselin hintaa 30 senttiä litralta, kuten väitetään. Olennaisempi kuitenkin kysymys on, onko se mahdollista?
Kulutuksen ja tuotannon keskuksen johtaja, professori Jyri Seppälä Suomen ympäristökeskuksesta ei pidä ehdotuksia vakavasti otettavina.
"Ei ainakaan niin kauan, kun EU ei muuta ilmastotavoitteitaan. Olemme sitoutuneet tiettyihin niihin. Jos päästöt ylittyvät meille asetetusta vähennyspolusta jonain vuonna, joudumme vähentämään jatkossa enemmän."
Jakeluvelvoitteen poistaminen tarkoittaisi hänen mukaansa, että liikenteen päästömme nousivat vuositasolla noin 20 prosenttia. Jos siis luopuisimme vuodeksi jakeluvelvoitteesta, seuraavana vuonna jakeluvelvoitetta pitäisi lisätä tuplasti.
"Toinen vaihtoehto on, että jonkin toisen sektorin – kuten vaikka maatalouden – olisi paikattava vastaavasti liikenteeltä poistuva päästövähennys."
Ukraina sota nousee monessa puheessa perusteeksi luistaa ilmastotavoitteista. Seppälä näkee asian juuri päinvastoin.
"Meidän ei kannata ryhtyä sooloilemaan näissä yhdessä sovituissa asioissa. Ukrainan sota on varmasti osoittanut kaikille, kuinka tärkeää yhteisön tuki on tosi tilanteessa."
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

