Ruuassa brändituote on tuottajan etu
Mikään sanoilla kikkailu ei muuta sitä tosiasiaa, että tuottajahintojen on katettava tuotantokustannukset.SOK:n pääjohtaja Hannu Krook väitti, että välttelemällä kaupan merkkejä ei pysty takaamaan tuottajille parempia tuloja (MT 11.4.). Siinä Krook on oikeassa, että elintarviketeollisuus ei maksa tuottajille yksittäisistä tuote-eristä eri hintoja sen mukaan, onko pakkauksessa lopulta kaupan tuotemerkki vai brändimerkki. Se ei kuitenkaan ole koko totuus.
Jos vaikkapa kaikki maito myytäisiin meijerien omien merkkien alla eikä kaupan tuotemerkillä, meijerit saisivat maidosta kautta linjan paremman hinnan, jolloin ne myös voisivat maksaa parempaa tuottajahintaa.
Lisäksi brändimerkkien tuotolla voidaan tehdä tuotekehitystä, luoda uusia innovaatioita ja markkinoida brändiä, mitkä kaikki ovat eduksi tuottajille.
Kuluttajan kannattaakin aina valita brändituote kaupan merkin sijaan, jos haluaa tukea suomalaisia tuottajia.
Krookin kommentti ”kestää aikansa, että hinnannousu valuu myös tuottajan pussiin” kuulostaa myös kummalliselta. Kun tuotantokustannukset ovat tiloilla nousseet, pitäisi myös tuottajahintojen nousta.
Nyt tuntuu, että kun puhutaan kustannusten nousun aiheuttavan painetta hintoihin, kauppa reagoi välittömästi nostamalla kuluttajahintoja. Tuottajalle sitten ehkä joskus valuu jotakin lisää.
Mikään sanoilla kikkailu ei muuta sitä tosiasiaa, että tuottajahintojen on katettava tuotantokustannukset. Tällä hetkellä kaupan liian suuri valta elintarvikeketjussa estää hinnan jakautumisen oikeudenmukaisesti.
Salla Rautio
Hämeenlinna
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



