Väärä kuva ruuasta
Halpuuttaminen muuttuu ruuan halventamiseksi.S-ryhmä kertoi keskiviikkona jatkavansa ruuan "halpuuttamista" alentamalla yli 400 tuotteen hintaa. Samalla kampanja laajenee satoihin ketjun pienempiin myymälöihin.
S-ryhmä tekee välttämättömyydestä hyveen. Ruoka-alen taustalla on eurooppalainen ylitarjonta, joka perustuu suurelta osin Venäjän viennin pysähtymiseen. Hintoja ajaa alas myös taantuma ja kauppaketjujen kisa markkinaosuuksista.
Kaupoille kisa voi olla kovaa, mutta vielä kovempaa se on suomalaisille ruokayrityksille. Suurin ahdinko on ketjussa siirtynyt kuitenkin maatiloille, joille ruuan hinnasta jää enää rippeitä.
Tuottajat ovat turhautuneita ruuan polkumyyntiin. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila peräänkuulutti torstaina jo kilpailuviranomaisia tutkimaan kaupan toimintaa.
Kaupan katteita ei tunneta, mutta suuri osa maatiloista tekee epäterveillä markkinoilla tällä hetkellä tappiota. Vakuutteluista huolimatta on perusteltua pelätä, että halpuuttamisen maksavat lopulta tuottajat.
Ongelma on myös kuluttajan hintamielikuvan vääristyminen. Polkumyynti laskee ruuan arvostusta – halpuuttaminen muuttuu ruuan halventamiseksi.
K-ryhmässä riskit on ilmeisesti tiedostettu. Keskon päivittäistavarakaupan johtaja Jorma Rauhala sanoo tässä lehdessä, että polkumyynti ajaa suomalaiset tuottajat ahdinkoon.
Kesko haluaa hintojen ohella korostaa ruuan laatua ja vastuullisuutta.
Keskon kauppiasyrittäjät ymmärtävät vastuunsa koskevan myös lähialueensa muita yrittäjiä, kuten ruuan tuottajia. Esimerkin soisi rohkaisevan muitakin kauppaketjuja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
