Back office kuumana
”Ehdokas on kampanjatiimin näkökulmasta tuote, joka on myytävä äänestäjille.”Kokoomuksen puoluesihteeri Taru Tujunen käy julkisuudessa kiistaa presidentti Sauli Niinistön vaalikampanjasta tehdystä dokumenttielokuvasta. Tujusen mukaan dokumentin tekijä Tuukka Temonen ei ole noudattanut heidän välistään sopimusta valitessaan elokuvansa aineistoa.
Ohjaaja Temonen on järkyttynyt Tujusen halusta estää elokuvan levitys. Hän kuvailee Presidentin tekijät-dokumenttiaan fanielokuvaksi puoluesihteeri Tujusesta (IS 26.2.).
Tujusen ja muun kampanjaväen tuohtumus johtunee juuri tästä. Ei tullut dokumenttia ehdokkaasta kampanjoineen, vaan ammattimaisesta kampanjakoneesta.
Taru Tujunen on puoluesihteerinä ohjaillut kokoomuksen poliittisia operaatioita pian vuosikymmenen. Vaikka häntä ei näy usein julkisuudessa, hänen kädenjälkensä näkyy lähes kaikessa kokoomuksen tekemisessä.
Tujusta pidetään yhtenä 2000-luvun kovimmista ja ammattimaisimmista politiikan taustavaikuttajista. Ei hänen tarvitse hävetä Temosen dokumenttiakaan.
Julkisuudessa on ihmetelty sitä kriittisyyttä, joka kampanjaryhmässä vallitsee sen omaa ehdokasta, tulevaa presidenttiä kohtaan. Ei ole syytä ihmetellä.
Politiikassa ehdokas tai puolue on kampanjatiimin näkökulmasta tuote, joka on myytävä äänestäjille. Ilman kriittistä suhtautumista tuote ei kehity eikä pärjää markkinoilla.
Taustatiimin on oltava sparraaja eikä puoluejohtoa liehittelevä hovi. On hienoa, jos dokumentti avaa ovea politiikan peiteltyyn back office -maailmaan.
Eivät muut puolueet siinä juuri kokoomuksesta poikkea. Pikemminkin Tujusen työnjälkeä on pyritty kilpailijoissa jäljittelemään.
Politiikan huipulla menestyminen vaatii osaavia taustavoimia. Myös poliittisten broilerien tuottajia tulisi esitellä kuluttajille avoimesti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
