Ruokaketjun itsesäätely on murenemassa käsiin – lainsäätäjän on turvattava heikomman osapuolen asema
Kauppa ja Elintarviketeollisuus ovat jättämässä alan itsesäätelyelimen.Hallitus antoi torstaina esityksen elintarvikemarkkinalain uudistamisesta eduskunnalle. Lakimuutosesitys antaisi elintarvikemarkkinavaltuutetulle laajemmat oikeudet saada tietoja, jotka liittyvät elintarvikemarkkinoiden toimivuuden parantamiseen, seuraamiseen, hyvien liiketapojen vastaisten käytäntöjen estämiseen ja markkinaolosuhteiden selvittämiseen. Ehdotuksessa tarkennetaan lisäksi toimitusten peruuttamista ja tiettyjen maksujen kieltoa koskevia säädöksiä. Hallitus aikoo arvioida elintarvikemarkkinalainsäädännön muutostarpeita laajemmin myöhemmin hallituskauden aikana.
Ruokavaltuutetun tiedonsaantioikeuden vahvistaminen on tärkeä uudistus. Ilman sitä valtuutetun olisi hyvin vaikeaa puuttua ketjussa havaittuihin epäkohtiin. On selvää, että pelkkä tiedonsaantioikeuden laajentaminen ei ratkaise ruokaketjussa esiintyviä epäkohtia. Varsinkin kauppa on painottanut alan sisäisen keskustelun ja itsesääntelyn merkitystä. Nyt kauppa ja elintarviketeollisuus ovat kuitenkin itse vetäytymässä Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnasta (MT 9.9.). Vapaaehtoinen kauppatapalautakunta voi nykytilanteessa tuntua turhalta. Sen alasajo kuitenkin kertoo, että itsesäätely ei ole riittänyt.
Elintarvikemarkkinavaltuutettuna syyskuun alussa aloittanut Jarno Sukanen painotti MT Liven haastattelussa (MT 6.9.) ruokaketjun heikomman osapuolen aseman turvaamista. Sukasen mukaan kielletty kauppatapa voisi tulla kyseeseen esimerkiksi kaupan omien merkkien tuotteiden valmistamista koskevissa huutokaupoissa. Ruokavaltuutettu pohtii kaupan merkkejä koskevien säädösten lisäämistä elintarvikemarkkinalakiin. Asia pitää nostaa esille lain jatkovalmistelussa. Pelotevaikutus edellyttäisi myös nykyistä järeämpien sanktioiden säätämistä hyvän kauppatavan vastaisista menettelyistä. Sukanen lupaa nostaa havaitsemansa epäkohdat rohkeasti julkisuuteen. Se on ruokavaltuutetun keskeinen tehtävä. Yksittäisen tuottajan tai elintarvikeyrityksen on erittäin vaikeaa tuoda julkisuuteen kohtaamiaan epäkohtia. Ruokaketjun isot yritykset markkinoivat ahkerasti omaa vastuullisuuttaan. Kuluttajilla on oikeus tietää, ulottuuko vastuullisuus ketjun heikompien osapuolten kohteluun.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat










