Oikea auto parempi
”Ajokortin suorittaminen saisi tulla osaksi koulujen perusopetusta.”Mopoautojen suosio on viime vuodet ollut nopeassa kasvussa. Se ei ole ihme. Antaahan tämä melkein oikea auto 15-vuotiaalle vapauden liikkua harrastuksiin, kuljettaa tavaroita ja kavereitakin.
Jos tavallinen mopo on lähinnä kesän menopeli, mopoautolla ajetaan ympäri vuoden. Varsinkin maaseudulla tämä on tärkeää, kun julkista liikennettä on heikosti tarjolla.
Nuoren lisäksi mopoauto antaa kuljetustarpeen vähetessä vapautta myös nuoren vanhemmille. Ja on moni varttuneempikin kansalainen hyväksynyt mopoauton itselleen riittäväksi.
Kaiken hyvän ohella mopoautoihin liittyy myös ongelmia. Vaikka asiaa vasta selvitetään, mopoautojen kolarit näyttävät lisääntyneen selvästi niiden määrää nopeammin. Kolareissa tulee usein myös vakavia henkilövahinkoja, koska mopoautoa ei ole suunniteltu törmäyksiin.
Vakuutusyhtiöt ovat tehneet omat johtopäätöksensä nopeasti. Mopoauton vakuutusmaksut on nostettu moninkertaisiksi oikeaan henkilöautoon verrattuna. Vuoden vakuutukselle hintalappu voi olla jopa 5 000 euroa.
Myös mopoautot itsessään ovat varsin hintavia. Samalla rahalla saisi oikeankin auton.
Liikennepolitiikkaan kaavaillaan parhaillaan muutoksia. Liikenneministeri Henna Virkkunen (kok.) olisi työryhmän esityksen mukaisesti valmis varhentamaan ajokorttiopetusta. Kortin saisi kuitenkin vasta 18-vuotiaana.
Voisiko uudistus olla rohkeampi?
Maaseudun Tulevaisuuden lukija Pasi Tuominen ehdotti äskettäin yleisönosastokirjoituksessaan (MT 21.3.), että ajokortin voisi saada jo 16-vuotiaana. Nuoren kaahailu estettäisiin ajonopeuden rajoittimella.
Ratkaisu olisi mainio. Se säästäisi rahaa ja ympäristöä sekä lisäisi turvallisuutta. Etenkin maaseudulla oman auton tarve kasvaa palveluverkon harvetessa.
Ajokortin suorittaminen saisi puolestaan tulla valinnaiseksi jo koulujen perusopetukseen. Autokoulut tarjoaisivat varmasti osaamistaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

