Mennään bussilla
”Riittävä joukkoliikenne on maaseudulla asumisen perusedellytyksiä.”Kesällä voimaan astuva EU-asetus karsii maaseudun liikennettä kovalla kädellä. Ensi kuussa kolmisensataa bussivuoroa loppuu, uusia reittejä avautuu kilpailulle ja hintoja muutetaan.
Maaseudun Tulevaisuuden elykeskuksille tekemän soittokierroksen mukaan rajuimmat lakkautukset osuvat Itä-Suomeen. (MT 9.5.)
Pohjois-Savon, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan elykeskusten alueilla loppuu noin 200 vuoroa. Ajamatta jää 2,2 miljoonaa kilometriä vuodessa.
Joukkoliikenteen uudistus on merkittävin vuosikymmeniin. Uusi laki asettaa ehtoja kilpailutukselle ja suitsii markkinalähtöisen liikenteen tukemista verorahoin.
Liikenne- ja viestintäministeriössä rakennetaan hallinnollista mallia toimivalle joukkoliikenteelle ja etsitään ratkaisuja EU-tason sääntelyyn. Niitä ei kumma kyllä vielä ole, vaikka bussiliikenne mullistuu jo kuun vaihteessa.
Ongelma koskee etenkin kaupunkiseutujen ulkopuolisia alueita. Ministeriön mukaan isoissa kaupungeissa lipputulot mahdollistavat liikenteen. Osassa alueita hinnat jopa putoavat ja palvelu paranee.
EU-asetus ei yksin ole syypää linjaliikenteen kurimukseen, sillä maaseudun bussivuoroja on jo vuosia harvennettu määrärahojen supistumisen takia.
Riittävä joukkoliikenne on tärkeä osa maaseudulla asumisen perusedellytyksiä. Kaikkia asiointi-, työ- tai koulumatkoja ei voi jättää yksityisautoilun varaan.
Jos bussivuoroille ei löydy riittävästi matkustajia, pitää etsiä uusia vaihtoehtoja. Toimiva kutsuliikenne voi olla yksi tapa turvata maaseudulla asuvien liikkumista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

