Lähellä tuotettu maistuu
”Lähiruokaboomille ei näy loppua.”Lähiruokaboomille ei näy loppua, kuvasi MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi STT:n haastattelussa lähellä tuotetun ruuan suosion kasvua. Perinteisesti suomalaiset ovat aina pitäneet tärkeänä syödä lähellä tuotettuja vihanneksia ja kasviksia. Vanha perinne on ollut kasvattaa porkkanat ja perunat itse. Lähiruokaboomi näkyy nyt myös lihassa.
Lähiruokaa kysytään todellisuudessa enemmän kuin mitä sitä marketin hyllystä löytää. Kaupan kunniaksi on kuitenkin sanottava, että se on koko ajan pyrkinyt parantamaan lähellä tuotetun ruuan asemaa. Lähiruuasta on tullut jo myyntivaltti, ja se on kaupallekin myönteinen asia. Mitä enemmän lähiruokaa tuo markkinoille, sitä tyytyväisempänä myös asiakas lähtee kassan kautta kotiin.
Kuluttajamarkkinoista puhutaan usein kuin kaikki kuluttajat haluaisivat aina samaa. Todellisuudessa kuluttajamakuja on lähes yhtä paljon kuin kuluttajia – ja maut myös muuttuvat. Ruokatrendit kehittyvät alinomaa ja viime vuosina kiinnostus kotona tehtyyn ruokaan on vain kasvanut.
Useimmat kotikokit haluavat tehdä ateriansa puhtaista, terveellisistä ja lähellä tuotetuista raaka-aineista. Lähiruoka koetaan hyväksi ja turvalliseksi vaihtoehdoksi, mitä se onkin. Sen lisäksi se on maukas vaihtoehto ja tekee matkasta herkkujen maailmaan entistä mielenkiintoisemman.
Lähiruuan uusin trendi on villiruoka, joka sisältää kalan ja riistan. Kalan ja riistan tarjoamia mahdollisuuksia ei ole edes vielä käytetty läheskään täysimääräisesti hyväksi. Villiruuasta tule tehdä yksi näkyvä osa suomalaista ruokaa, josta tehdään myös menestyviä vientituotteita.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
