Teuraskuljetuksia ja teurastuksia kannattaa järkevöittää − tuottaisi paitsi tuntuvia kustannussäästöjä, mutta parantaisi myös tuotantoeläinten hyvinvointia
Nautaverkoston esityksen eteenpäin viemisessä pallo on nyt lihaosuuskuntien hallinnossa olevilla tuottajilla.MTK:n nautaverkosto nosti viime viikolla keskusteluun ajatuksen nautojen teuraskuljetusten yhdistelystä ja järkevöittämisestä. Verkoston mukaan eläinkuljetuksissa on paljon tarpeetonta päällekkäisyyttä, ja monilta tiloilta eläimiä kuljetetaan lähiteurastamon sijaan huomattavasti kauempana sijaitsevaan laitokseen. Koska suuri osa naudanlihasta on sopimustuotantoa, eläinten toimittaminen lähimpänä sijaitsevaan teurastamoon ei ole tilan itsensä valittavissa.
”Samalta peräkylältä saattaa käydä hakemassa kolmen eri lihatalon auto samana päivänä”, kuvailee nykytilannetta nautaverkoston sihteeri, MTK:n asiantuntija Saara Patama (MT 5.8.) . Patama ehdottaa, että kuljetus- ja teurastusyhteistyö voitaisiin aloittaa sijainniltaan haasteellisimmilita tiloilta, joiden eläimet voitaisiin ohjata lähinnä sijaitsevaan kilpailevan yhtiön laitokseen.
Kuljetusten ja teurastusten järkevöittäminen tuottaisi paitsi tuntuvia kustannussäästöjä myös parantaisi tuotantoeläinten hyvinvointia, kun osa kuljetusmatkoista tilalta teurastamoon lyhenisi. Verkoston ehdotus onkin kaikin tavoin kannatettava.
Pallo on ennen muuta tuottajaosuuskuntien päättäjiksi valituilla tuottajilla.
Suomen nautateurastamokapasiteetti ylittää reippaasti nykyisen tarpeen varsinkin kun vasikkamäärä jatkaa putoamistaan ja eläimistä on pulaa. Suomen kolmella suurimmalla naudanlihan ostajalla on yhteensä viisi nautateurastamoa: Atrialla Kauhajoella ja Jyväskylässä, HKScanilla Outokummussa ja Paimiossa ja Snellmanilla Pietarsaaressa.
Jos teuraskuljetuksia alettaisiin yhdistellä ja eläimiä kuljettaa lähinnä tilaa olevaan laitokseen, edessä olisi varmasti ainakin yhden ellei useamman teurastamon sulkeminen. Pallo näissä päätöksissä onkin ennen muuta tuottajaosuuskuntien päättäjiksi valituilla tuottajilla.
MT:n haastattelemat tuottajaosuuskuntien toimitusjohtajat, A-tuottajien ja Itikka osuuskunnan toimitusjohtaja Risto Lahti sekä LSO:n toimitusjohtaja Veikko Kemppi eivät suoraan tarttuneetkaan kuljetus- ja teurastamoyhteistyöhön. Sen sijaan he parantaisivat ketjun kannattavuutta tuotantomäärää ja sen kautta naudanlihaomavaraisuutta kasvattamalla. Näin nykyisten teurastamoiden käyttöaste kasvaisi.
Maataloussektorin tämänhetkisessä kannattavuuskriisissä toimitusjohtajien esittämä tie olisi kuitenkin yksiselitteisesti liian pitkä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




