Rakentaminen

Koneviesti: Paavolat rakensivat betoninavetan, jonka kestää vuosikymmeniä – "Haluamme tehdä kestävää"

Rakentaminen 10.06.2018

Navettainvestoinnin kuolettaminen ei yleensä onnistu muutamassa vuodessa. Hauholaiset Paavolat ajattelevatkin maitotilansa tuotantoa mieluummin vuosikymmenten päähän.


Matti Turtiainen
Betonisen pihaton rakenteet ovat avaria ja kestäviä.
Betonisen pihaton rakenteet ovat avaria ja kestäviä.
Matti Turtiainen
Kirsi-Marja ja Jarmo Paavola ovat tyytyväisiä uuteen betonirunkoiseen pihattonavettaansa.
Kirsi-Marja ja Jarmo Paavola ovat tyytyväisiä uuteen betonirunkoiseen pihattonavettaansa.

Maatalouden suunnitteluperspektiivi on viime vuosina lyhentynyt muutaman vuoden mittaiseksi. Taloudellisten realiteettien valossa investoinnit pitäisi pystyä kuolettamaan lyhyessä ajassa ja kiusaus esimerkiksi kevyempien rakennusinvestointien tekoon on kasvanut.

Hauholaiset Kirsi-Marja ja Jarmo Paavola suunnittelevat tilansa tuotantoa pidemmällä jänteellä. Ali-Simolan tilalla on tuotettu maitoa vuosikymmenien ajan ja viime tammikuuhun asti käytössä olleella tiilinavetalla on käyttöikää takana jo 79 vuotta. Hyvät kokemukset vanhan navetan materiaaleista vaikuttivat myös uuden navetan rakennusmateriaalien valintaan.

”Ajattelimme uudessakin navetassa kestävyyttä”, Jarmo Paavola kertoo.

”Vanhassa navetassa oli tiiliseinät, betonilattiat ja kattokannattajat oli tehty puusta.”

Periaatteessa samat materiaalit valikoituivat kilpailutuksen kautta uuteenkin, 75 lehmäpaikan navettaan.

”Betonirunko, seinät betonielementeistä ja kattokannattajat liimapuusta”, Paavola sanoo.

Paavolat kertovat, että kaikki vaihtoehdot kilpailutettiin. Koska yhtenä kriteerinä oli pitkäikäisyys, ei päätöstä tehtäessä tuijotettu välttämättä viimeistä euroa.

”Mielestäni se hintaero ei ollut tarpeeksi suuri halvimman vaihtoehdon hyväksi. Haluamme tehdä kestävää, sillä maatalouden kannattavuus on huono ja kate tulee ulos vasta pitkässä juoksussa”, Jarmo Paavola perustelee.

”Ei tällaista navettaa voi kovin usein tehdä. Ei niin kuin prismoja ja abc-asemia tehdään.”

Navettarakennuksen pilari- ja betonielementtitoimittajaksi valikoitui Lujabetoni, liimapuupalkit tulivat Versowoodilta, ja katon teki Termater. Ruokinta- ja lypsylaitteet hankittiin nekin kilpailuttamalla – laitetoimittajaksi valikoitui DeLaval.

Rakentaminen alkoi vuoden 2016 syksyllä, kun Paavolat tekivät maansiirtotyöt ja asensivat anturat pilareita varten. Runkopilarit pystytettiin seuraavana keväänä huhtikuussa ja varsinainen rakentaminen pääsi vauhtiin. Töitä puskettiin omatoimisesti ja pienellä porukalla. Töissä oli Paavoloiden ja omien poikien lisäksi kaksi palkattua kirvesmiestä sekä tilapäisapua ajoittain tarvittaessa.

Kun pilarit oli saatu pystyyn, asennettiin lietekuiluelementit ja heinäkuussa Lujabetoni kävi asentamassa seinäelementit. Samalla autonosturin käynnillä nostettiin katon kannattajat rungon päälle. Katto saatiin päälle lopulta syyskuussa.

Lue koko juttu Koneviestistä