Elintarvikkeiden verkko-ostaminen kasvaa kovasti maailmalla – viisi prosenttia suomalaisista digikuluttajista on ostanut verkosta tuoreita elintarvikkeita
Yhteensä 94 prosenttia suomalaisista, joilla on internet-yhteys, on tehnyt verkko-ostoksia.
Kauppahalli24 on päivittäistavaran verkkokauppa. Paavo Jäkärä kerää kuvassa tilauksia varastossa. Kuva: Kari SalonenPakattujen ja tuoreiden elintarvikkeiden verkko-ostaminen on kasvanut maailmanlaajuisesti 15 prosenttia kahden viimeisen vuoden aikana. Tämä käy ilmi globaalin markkinatutkimusyritys Nielsenin tuoreesta raportista.
Nielsen arvioi, että elintarvikkeiden verkko-ostamisen kasvu on lisännyt päivittäistavaroiden verkkokaupan ostoja maailmanlaajuisesti reilulla 60 miljardilla eurolla kahden viime vuoden aikana.
94 prosenttia niistä suomalaisista, joilla on internet-yhteys, on tehnyt verkko-ostoksia. Viisi prosenttia suomalaisista digikuluttajista on ostanut tuoreita elintarvikkeita verkosta. Ostajien määrä on tuplaantunut vuodesta 2017.
23 prosenttia suomalaisista on tilannut verkosta kotiin toimitettuna ravintolaruokaa ja osa myös ateriakasseja. Eniten verkko-ostajia on edelleen tuoteryhmissä: matkustus, tapahtumaliput sekä kirjat ja musiikki.
Nielsenin raportti paljastaa, että kuluttajat ovat valmiimpia ostamaan pakattuja ja tuoreita elintarvikkeita verkosta, kun tarjolla on erilaisia laadun takeita tai erityisiä ostopäätöstä tukevia vaihtoehtoja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

