Lähileipä-tuotemerkki kertoo kotimaisesta leivästä
Uudella toiminta-ajatuksella halutaan tiivistää suomalaisen lähileivän tuotantoketjua viljelijän, myllyn ja leipomon välillä. Jäljitettävyys ja kotimaisuus ovat uuden lisäaineettoman tuotemerkin perusarvoja.
Lähileipä-tuotemerkin oikeudet siirtyivät paikallismyllyille. Tiedotustilaisuus Suomalaisella Klubilla Helsingissä 7. toukokuuta 2014. Kuva: MARKKU OJALALähileipä-merkki siirtyi Uudenmaan Herkku Oy:ltä Suomen paikallismyllyjen yhdistys Myllyliitto ry:lle huhtikuussa. Tästä eteenpäin merkkiä saavat halutessaan käyttää Myllyliiton jäsenet.
”Lähileipä on kokonaan suomalaisesta viljasta paikallisesti leivottu leipä. Viljaraaka-aineen on oltava täysin kotimaista, ja se täytyy jatkojalostaa ja pakata Suomessa”, kertoo Myllyliiton hallituksen puheenjohtaja Seppo Koivula .
Lisäaineita leipiin ei saa laittaa, vaan paranteita sisältävät tuotteet hylätään. Ainoa sallittu lisäaine on C-vitamiini, joka estää tuotteen hapettumista. Lähileipä-tuotteisiin ei myöskään lisätä gluteenia, vaan niiden sisältämä gluteeni tulee luonnostaan leipäviljasta.
Koska jauhoja ei parannella lisäaineilla, paikallismyllyjen jauhojen raaka-aineiksi kelpaavat vain ensiluokkaiset leipäviljat, jotta niistä leivottuihin taikinoihin saadaan riittävä sitko.
Lähileipä-merkkiä käytetään Hyvää Suomesta -joutsenlipun rinnalla, mutta lähileivän ehdot ovat vielä tarkemmat.
”Merkin tavoitteena on mahdollisimman lyhyt ja täysin jäljitettävissä oleva viljelijä-paikallismylly-leipomo-ketju”, Koivula toteaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

