Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Tiedätkö, milloin jauheliharasiat tulivat kauppoihin? Kattavat nyt puolet lihanmyynnistä

    Atria toi markkinoille jauhelihan pakkausinnovaation, jolla se pyrkii vähentämään muovijätettä 150 tonnia vuodessa.
    Tältä näyttää Atrian uusi, vähemmän jätettä tuottava pakkaus.
    Tältä näyttää Atrian uusi, vähemmän jätettä tuottava pakkaus. Kuva: Atria

    Suomessa myytävästä lihasta puolet on jauhelihaa. Sen teollinen valmistus alkoi kuitenkin yllättävän myöhään: jauhelihapaketit tulivat suurissa määrin markkinoille vasta 90-luvulla.

    Snellman kertoo aloittaneensa jauhelihan teollisen tuotannon 90-luvun vaihteessa. Atria alkoi myydä sitä muovipakkauksissa vuonna 1992, HK Scan puolestaan aloitti teollisen rasiapakkaamisen 90-luvun puolessa välissä.

    Sitä ennen jauheliha jauhettiin lihamyllyillä kotina tai kauppojen lihatiskeillä.

    "Yksi merkittävimmistä kuluttajapakatun lihan kehittymiseen vaikuttavista asioista luotiin juuri tuolloin jauhelihan valmistusta aloittaessamme eli kylmäketju. Tuohon aikaan jauhelihaa koski lainsäädäntö, että jauhelihaa sai myydä valmistuspäivänä ja seuraavana päivänä. Se aiheutti isot paineet koko toiminnalle", Atrian tuoteryhmäpäällikkö Anna Kultalahti kertoo.

    "Ajatus jauhelihan toimittamisesta kauppoihin valtakunnallisesti kuulosti aivan mahdottomalta. Lämpötila oli kyettävä pitämään 0-2 celsiusasteen tienoilla ja lihan laatuvaatimukset nousivat."

    Kultalahti pitää Atriaa ensimmäisenä pakatun jauhelihan valmistajana Suomessa.

    "Jos joku on myynyt pakattua jauhelihaa kauppoihin ennen Atriaa, toiminta on ollut hyvin pienimuotoista ja paikallista."

    Atria kertoi eilen kehittäneensä uuden innovaation jauhelihan pakkaamiseen. Se vähentää yrityksen mukaan muovijätteen määrää 150 tonnilla vuodessa.

    Uuden jauhelihapakkauksen muovimäärä on alle puolet aiemmasta. Liha ei uudessa pakkauksessa vaadi suojakaasua säilyäkseen ja vakuumipakkauksessa lihan säilyvyys paranee ja myyntiaika kasvaa.

    Viestintä- ja markkinointijohtaja Tommi Fors Snellmanilta kertoo, että myös he pyrkivät vähentämään pakkausjätteen määrää. Viimeksi muovin määrää on vähennetty leikkelepakkauksissa.

    "On kiinnostava nähdä, miten kuluttajat ottavat vakuumipakkauksen vastaan. Sitä on yritetty joskus aikaisemminkin", Fors kertoo.

    Myös HK Scan on vähentänyt muovijätteensä määrä viimeisen kahden vuoden aikana jopa 40 prosenttia.

    Snellmanin jauhelihatrendeissä korostuu tuoreus. He ovat satsanneet siihen, ettei lihaa ole pakastettu vaan jauheliha päätyy tilalta kuluttajalle muutamassa päivässä.

    Fors kertoo, että nautajauhelihoista on kasvanut myynniltään lähes yhtä suuri kategoria kuin perinteiset sikanautajauhelihat.

    "Suurin myynnin kasvu on nähty nautajauhelihoissa. Raaka-aineen saatavuus rajoittaa kasvua tietyltä osin."

    MT kertoi muutama vuosi sitten, että paistijauhelihaksi mainostettu jauheliha oli itse asiassa hyvin harvoin tehty paistista. Sittemmin Evira vaati paistijauhelihan valmistettavaksi nimenomaan paistista ja sen hinta nousi. Tämä laski kysyntää.

    Snellmanin että HK Scan myyvät yhä paistijauhelihaa ja se valmistetaan nimenomaan naudan paistista. Atria ei enää myy paistijauhelihaa kuluttajapakkauksissa.