Tuotannon hidasliikkeisyys rajoittaa luomun kehitystä
Kysynnän ja tarjonnan epätasapaino on edelleen yksi Suomen luomualan suurimmista ongelmista. Tuotanto ei pysty vastaamaan kysynnän nopeisiin muutoksiin.Luomutuotannon hidasliikkeisyys on yksi luomumarkkinoiden merkittävimmistä ongelmista. Luomun markkinointi on vaikeaa, sillä kysynnän nopea kasvu voi aiheuttaa pulan raaka-aineesta.
”On käynyt niin, että kun mainonnassa on vilahtanut jokin luomutuote, se on loppunut kaupasta saman tien”, toteaa SOK:n valikoimajohtaja Ilkka Alarotu .
Luomuketjussa on myös hävikkiä. Pienet luomuerät eivät välttämättä ohjaudu tiloilta lainkaan luomumarkkinoille vaan saattavat sekoittua tavanomaisiin eriin.
Ratkaisua tilanteeseen on haettu esimerkiksi luomutuottajien yhteisöistä. Yhteistyön avulla kokoon saadaan isoja eriä, joista ostajat ovat kiinnostuneita, kertoo Kymen Luomua edustava Sami Kuoppamäki . Kymen luomu ei vain osta jäseniltään viljaeriä. Se myös pyrkii ohjaamaan tuotantoa vastaamaan kysyntää.
Helsingin Myllyn toimitusjohtaja Miska Kuusela luonnehtii sitä ostajan kannalta erittäin toimivaksi ja kannatettavaksi malliksi.
Myös tuottajat ovat yhteistyöhön tyytyväisiä, Kuoppamäki kertoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


