Ruoka

Moni korvaa aamupalan kahvilla – niin ei kannattaisi tehdä, koska aamupalassa piilee tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita

Aamiaisen ohittavien ruokavalion laatu jää kehnoksi, kertoo yhdysvaltalaistutkimus.
Timo Filpus
Kahvi on helppo napata kiireisenä työaamuna mukaan, mutta aikaa kannattaisi varata myös aamupalalle.

Aamut ovat monelle niin kiireisiä, ettei ole aikaa syödä kunnon aamiaista. Moni korvaa sen kahvilla, kiireisimmät ryystävät kahvinkin matkalla töihin. Niin ei kannattaisi tehdä, sillä tavanomainen aamiainen sisältää ravinteita, joita päivän muissa aterioissa ei ole.

USA:ssa tutkittiin aikuisten yhden vuorokauden dieettejä ja laskettiin niistä saadut ravinteet.

Aamiaisen ohittaneet söivät päivän mittaan muita enemmän kaloreita rasvana ja sokereina aterioilla ja välipaloissa. Kaikkein merkitsevintä oli, että tärkeitä hivenaineita ja vitamiineja, kuten folaattia, kalkkia, rautaa sekä A-, B1-, B2-, B3-, C- ja D-vitamiinia, oli päivän ruokavaliossa selvästi suosituksia vähemmän niillä, jotka ohittivat aamiaisen. Kaiken kaikkiaan heidän ruokavalionsa laatu jäi kehnoksi.

Aamiaisella tulee syötyä maitotuotteita, puuroa, muroja, hedelmiä tai marjoja ja leipää, joita muilla aterioilla ei välttämättä ole tarjolla. Niissä noita tärkeitä ravinteita juuri on.

Kirjoittaja on lääketieteen tohtori.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Aamiaisista tuli Lapland Hotelsin hittituote: "Meillä on pohjoisessa maailman parhaat raaka-aineet"

Omenoiden puristuksen uuteen suosioon on yksi syy – eikä se ole runsas sato

Suomeen tuleva norjalainen ruuan verkkokauppa etsii nyt kumppaneita ja myytävää – myös "paikallisesti tuotettuja herkkuja"

Lantmännen ostaa Myllyn Parhaan — Miska Kuusela: "Yhtiöillämme on yhtenäinen perusta"