Suomi näytillä nyt naapurimaiden kanssa Berliinin Grüne Wochella – villin luonnon teemalla mennään taas
"Viime vuoden jättisatsaus näkyy innostuksena vieläkin", sanoo projektipäällikkö Maarit Kaasinen.
Kymmenen päivää kestävällä Grüne Wochella käy vuosittain yli 400 000 kävijää, 90 000 ruoka-alan ammattilaista sekä yli 4 000 median edustajaa. Kuva: Riitta MustonenSaksalaiset pääsevät tänään maistelemaan suomalaisia ruokia ja juomia, kun Berliinin Grüne Woche -messut avautuvat. Suomen messuteema on sama kuin viime vuonna: Aus der Wildniss eli Villistä luonnosta.
Viime vuonna Suomi oli Grüne Wochen partnerimaa, mikä tarkoitti Suomelta jättisatsausta messuihin. MTK:kin rahoitti messukäyntiä noin kahdella miljoonalla eurolla.
Tänä vuonna liikkeellä ollaan pienemmällä panoksella, mutta näyttävästi kuitenkin, jos vertaa moniin aiempiin vuosiin. Kymmenen päivän messutapahtumaan osallistuu 34 näytteilleasettajaa Suomesta 305 neliön osastolla. Viime vuonna pinta-ala oli liki kolminkertainen, kun Suomella oli oma halli.
Päävetovastuu on Business Finland/Food from Finlandilla, mutta rahoittajina ovat myös MTK; maa- ja metsätalousministeriö, SLC ja Visit Finland. Budjetti on projektipäällikkö Maarit Kaasisen mukaan noin 300 000 euroa.
Suomi on esillä hallissa 8.2 muiden Pohjoismaiden, Viron ja Liettuan kanssa. Tosin Islanti jäi pois ja Tanska on mukana pienesti, Kaasinen kertoo.
Uusina yrityksinä Suomesta messuilla ovat muun muassa Kivikylän Kotipalvaamo ja Laitilan Wirvoitusjuomatehdas sekä sirkka-alan yrittäjät. Mukana on myös matkailualan yrityksiä, sillä saksalaiset mieltävät Suomen vahvasti matkailumaana.
Messuja edeltävänä keskiviikkona Food from Finland järjesti suomalaisen Savu-ravintolan tiloissa saksalaisille ammattiostajille, tukku- ja vähittäiskaupan ja HoReCa-alan ammattilaisille tapahtuman, jossa yrittäjät esittelivät tuotteitaan.
Messujen kumppanuusmaa on tänä vuonna Kroatia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
