Kyyttö houkuttelee kuluttajia ostamaan luomua
Kyyttö ammuu keittiössä muistuttamassa ostoslistan tekijää luomuvaihtoehdosta. Ministeriön tilaama luomukuluttajakampanja alkaa muun muassa televisiossa maanantaina 11.5.Kyyttö ammuu luomua ensi maanantaina alkavassa maa- ja metsätalousministeriön kuluttajakampanjassa.
Kuluttajia halutaan herätellä, ei tuputtaa heille mitään, kertovat kampanjan toteuttaneen mainostoimisto Markitin edustajat. "Kyyttö valittiin siksi, että se on sympaattinen hahmo."
Kaksivuotinen kampanja sisältää useita eri TV- ja radiomainoksia, ostoskärrymainontaa yli 60 paikkakunnan suurimmissa kaupoissa sekä omat verkkosivut.
Kampanjalle ei ole määritelty virallista kohderyhmää, mutta ainakin televisiomainoksen voi ajatella vetoavan erityisesti kaupunkilaisiin lapsiperheisiin.
Kampanjan toteuttaminen on osa edellisen hallituksen luomualan kehittämisohjelman tavoitteiden toteuttamista, kertoo MMM:n kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio.
Ohjelman päätavoite on Suomen luomuviljelyalan kasvattaminen 20 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.
"Haluan uskoa suomalaiseen luomuun. Tärkein osa ketjua on kuluttaja."
Sen kummemmin mainostoimisto kuin MMM:kään eivät ole asettaneet kampanjan onnistumiselle kiloissa tai euroissa mitattavia tavoitteita. Niiden määritteleminen on vaikeaa sekä mainostoimiston että luomuohjelmaa koordinoivan maatalousylitarkastajan Leena Sepän mukaan.
Suomi on kaukana maailman suurimmista luomumaista niin ostoilla kuin pinta-aloilla mitattuna. Ainoastaan luomukeruualueissa täällä pidetään tilastojen kärkisijaa 9 miljoonalla hehtaarilla.
Pro Luomu ry:n arvion mukaan suomalaiset ostivat luomuruokaa ja -juomia viime vuonna yhteensä 225 miljoonalla eurolla. Luomun markkinaosuus päivittäistavarakaupan elintarvikemyynnistä oli 1,7 prosenttia.
Suomen luomumarkkinat kasvoivat viime vuonna viisi prosenttia, vaikka päivittäistavarakauppojen koko elintarvikemyynti lisääntyi alle prosentin. Suurimpien kauppojen valikoimissa on kolmisentuhatta luomutuotetta, joista 60 prosenttia on kotimaisia.
www.luomuu.fi (avatuvat 11.5.)
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

