Ketjut pakottavat valmistajia kaupan omiin merkkeihin
Suomalaisessa ruokaketjussa kauppa sanelee ja suuruus on voimaa. Se tietää entistä tiukempia aikoja sekä elintarvikevalmistajille että alkutuottajille.
Varsinkin kaupan omat merkit vaikuttavat elintarvikevalmistajien ja kaupan väliseen suhteeseen, arvioi Luonnonvarakeskus Luken tutkija Xing Liu.
Luken tutkimuksen perusteella halpoja kaupan merkkejä on lähes pakko suostua tekemään, jotta suhteet kaupparyhmittymiin säilyvät ja omatkin tunnetut tuotteet saavat kunnon tilauksia.
Brändituotteiden kopioimista kaupan halpoihin merkkeihin valmistajat inhoavat eniten.
Xing Liun mukaan yhteistyötä halutaan molemmin puolin, tosin neuvotteluissa kaupalla on suurin valta ja voima.
”Kaupan jälkeen tulee ruokateollisuus. Alkutuottajat ovat kaikista haavoittuvaisimpia.”
Kaupan merkkien osuus voi joissakin tuoteryhmissä tulevaisuudessa nousta 80 prosenttiin.
Sivu 3
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
