Kauppa luupin alle
Hallitus otti keskiviikkona iltakoulussaan kantaa kilpailulain muutostarpeisiin. Keskeiseksi muutokseksi on tulossa tiukennus vähittäistavarakaupan määräävän markkina-aseman määrittelyyn – siihen riittäisi jatkossa 30 prosentin osuus markkinoista.
Lainmuutoksen tarve on lähtöisin kahden kauppaketjun hallitsevasta asemasta. S- ja K-ryhmä hallitsevat molemmat yli 30:tä prosenttia markkinoista, ja niiden sisäänostajien neuvotteluasema suhteessa tavarantoimittajiin on erittäin vahva. Sen epäillään johtavan helposti kohtuuttomiin toimitus- ja hintasopimuksiin.
Jos ja kun hallituksen esitys etenee muutokseksi lakiin, suuret kauppaketjut tulevat kilpailuviranomaisten erityistarkkailuun. Määräävässä markkina-asemassa olevien yritysten on kestettävä toimintansa läpivalaisu – ne eivät saa käyttää vahvaa asemaansa väärin.
Kysymys on erittäin ajankohtainen varsinkin elintarvikemarkkinoiden osalta. Vahva kauppa on kyennyt nostamaan osuuttaan ruuan hinnasta koko 2000-luvun. Samalla maatalouden ja ruokateollisuuden osuus on kutistunut, ja molemmat toimialat ovat ahtaalla taloudellisesti.
Kauppa luonnollisesti vastustaa jyrkästi viranomaisvalvonnan ja sääntelyn lisäämistä.
Lainmuutoksen toteutuessa tässä onkin
haastetta.
Tavoitteena pitää olla markkinoiden
parempi toiminta, ei niiden muuttaminen hallinnolliseksi prosessiksi.
Käytännön toimet lopulta ratkaisevat,
kuinka kaupan tarkempi valvonta joustavimmin
ja tehokkaimmin toteutetaan. Kenties siitä jatkossa vastaa MTK:n puheenjohtajan Juha Marttilan jo kaksi vuotta sitten esittämä valvonta-asiamies.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
