Kesko tekee tulosta ruokakaupalla
Ruokakauppa ja kustannusten karsiminen nostivat Keskon liiketulosta alkuvuonna. Autojen myynti piristyi myös. Rautakauppaan ja tavarataloihin rahaa virtasi nihkeästi.
Kesko myi tammi–kesäkuussa ruokaa suuremmalla summalla kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Ruokakaupan liikevoitto lähentelee sataa miljoonaa euroa. Se on liki puolet Keskon liiketoiminnasta.
Pääjohtaja Matti Halmesmäki myöntää, että hintojen kallistumisten selittää ruokakaupan kasvua alkuvuonna.
Kilpailu on kovaa. ”Markkinaosuuden lisäys on kiven alla.”
Kesko-konsernin liikevaihto aleni nelisen prosenttia. Puolen vuoden liikevaihto jäi 4,6 miljardiin euroon.
Liikevoitto parani silti vajaat seitsemän miljoonaa euroa.
Kesko nosti alkuvuoden liikevoittonsa ilman kertaeriä yli 88 miljoonaan euroon. Kiinteistöjä konserni myi lisäksi yhdeksällä miljoonalla eurolla.
Kesko toteuttaa sadan miljoonan euron säästöohjelmaa, josta alkuvuonna saatiin kasaan 40 miljoonaa. Väkeä vähennettiin 300:lla. Anttilasta heitä lähti 200.
”Kannattavuusohjelman mukaisilla säästöillä oli merkittävä vaikutus konsernin tuloskehitykseen”, Halmesmäki sanoo.
Pääosa kulukuurista toteutetaan tämän vuoden aikana. Työntekijöiden työtunteja vähennetään. Väkeä sanotaan irti ja järjestellään eläkkeelle.
Markkinointia sopeutetaan ja kauppapaikkojen sijaintia mietitään uudelleen. Verkkokaupan mahdollisuuksia tutkitaan.
Autokauppa lähti kasvuun huhtikuussa. Veromuutokset olivat sitä hiljentäneet.
Autot ja koneet ylsivät voittotulokseen. Halmesmäen mukaan huolto, varaosat ja hyvät automerkit ylläpitivät myyntiä.
Julkisen rakentamisen ja toimistorakentamisen hiipuminen rokotti rautakauppaa. Nyt näyttää hiljenevän asuntojen rakentaminen.
Kesko-konserni käy liki viidesosan kaupastaan ulkomailla, Ruotsissa ja Norjassa sekä Baltiassa ja Venäjällä. Liikevaihto laski rajojen takana enemmän kuin kotimaassa.
Pietarin ruokakauppaan Kesko aikoo edelleen satsata. Alkuviikosta konserni päätti yli sadan miljoonan euron investoinneista kaupunkiin.
”Myynnin kasvu Pietarissa on ollut selvästi odotettua parempaa”, Halmesmäki kehuu.
Kaupan kasvunäkymät nähdään heikkoina edelleen. Työllisyys ja kuluttajien ostovoima ovat heikentyneet.
Halmesmäki arvioi, että Keskon liikevaihto ja liikevoitto pysyvät seuraavan vuoden aikana samoina kuin 12 kuukauden aikana. Investoinneissa yritys aikoo säästää.
JUHANI VIITALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
